Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 488 ggr
CalippoTwisterTulo
2014-08-05 13:11
0

Ungar..

Hejsan alla Gerbilgalningar! Jo, jag har ju länge funderat på att föda upp små ungar, men då undrar jag ifall man kan låta de få en kull, och sedan vara så fräck att man särar på föräldrarna så att de inte får så otroligt många kullar..? Jag är ju helt medvetande om att honan och hanen uppfostrar ungarna tillsammans och lever tillsammans.. Men jag vill helst börja med en kull isåfall. Jättetacksam för svar! ♥️

thea_thea
2014-08-07 07:59
0

Varför vill du ta en kull? Orkar du ta en kull? Har du plats för ungarna? 

CalippoTwisterTulo
2014-08-09 22:43
1

1. För att jag ÄLSKAR gerbiler och vill pröva på uppfödarlivet lite lätt. 2. Alltid! Jag orkar och har så mycket tid som man kan ha! 3. JEPP, en massa plats!

Anne.K
2014-08-10 09:01
1

Mitt främsta råd till dig är att läsa på ordentligt innan du gör en parning så att du är så påläst som möjligt om både skötseln, hälsa och genetik. (Genetiken är viktig för att veta hur diverse sjukdomar nedärvs så att man kan göra så kloka beslut som möjligt i sitt val av avelsdjur). Och sedan vill jag rekommendera dig att ha kontakt med en uppfödare som finns till hands för dig med tips och råd. Samt att du ser till att köpa avelsdjur från en uppfödare där stammen är väl dokumenterad vad gäller hälsa och eventuella defekter så att du vet vad du avlar på.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2014-08-10 09:04
0

Åh just det, ekonomin. Det är bra att ha en buffert sparad ifall veterinär behövs för gerbilerna. Att ta många gerbiler till veterinär kan bli kostsamt så man ska vara förberedd på sådant med. Man vet ju aldrig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

moawi
2014-08-12 23:20
1

Jag kan hjälpa dig i så fall Tilia :) Jag vet ju att du har bra koll på dina gerbiler och i och med att jag själv kommer sluta avla så har jag mer tid att hjälpa andra som vill börja. När föräldrarna inte bor tillsammans kallas det handparning. De träffas under några timmar när honan brunstar och får sedan flytta tillbaka till sina respektive burkompisar. Viktigt då är att både honan och hanen är dominanta i sina flockar/par, annars är risken stor att de inte accepteras av kompisarna när de varit borta länge och luktar av motsatt kön.

moawi
2014-08-12 23:26
0

Kanske ska tillägga dock att jag rekommenderar avelspar för nybörjare. Jag föredrar det även själv och handparar sällan. Det är ofta svårt att veta exakt vilken av gerbilerna som är dominant, och även om en väljer rätt gerbil kan det bli spänt i gruppen och till och med bråk om en har otur. Men jag ska kanske inte säga för mycket förstås då jag inte brukar handpara själv :) Med avelspar får du minst två kullar. Vill du bara ha två så särar du på dem strax innan kull två föds.

CalippoTwisterTulo
2014-08-31 17:55
0

Tack så mycket Moa! Jag ska läsa på mycket, och ha haft minst två par honor innan. Så att jag är säker. Vad synd att du ska sluta avla.. Men kul att du är domare. Vi får höras! #6