Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 718 ggr
Theo
0

Min Theo har fått för långa tänder.

Hejhopp alla!

Ja,alltid händer det någonting. Trots att dom har gnag i stora mängder,knäckebröd … pinnar… kottar..  Ja allt, så har min minste hanes tänder vuxit sig på tok för långa. Det har verkligen gått blixtsnabbt!

Han kan inte gnaga och knappt äta ett frö. :( Så jag har mosat hans mat nu med en hammare så att han liksom han "slicka" upp det. Barnmaten gillar han också, samt sallad som han lyckas peta i sig.

Det är så svårt att se hur det ser ut eftersom han är väldigt vild.

Som tur var dricker han iallafall duktigt :) men han sover otroligt mycket.

Ni kan väl hålla tummarna för min pojke? Det går säkert bra att slipa dem hos vetten, men man är ju så hönsmattig.Ledsen

Asa-N
0

Det går jättebra att klippa tänderna, det är ungefär som att klippa naglarna.

tjiggit
0

Det skall nog inte vara några problem, det fanns en till tråd om för långa tänder för några dagar sedan. För hennes gerbil gick det jättebra, det är jag övertygad om att det gör för din med!

Asa-N
0

Ja jag har inte klippt tänderna på någon gerbil men väl på ett antal hamstrar och de känner inte ett dugg.

frukost
0

*håller tummarna*

Embla_
0

Åh, min Wilma hade exakt samma problem. Var hos vetten och kapade ner tänderna en bit, men problemen fortsatte… :/ Tror att det är något annat, men vet inte vad! :(

Hoppas dock att det går bra för din Theo! :) Ett mattips är att om han inte vill / kan äta "hård" mat kan man köra olika osötade flingor, havregryn osv i mixer uppblandat med lite vatten. Det blir som en sorts kall gröt som är mkt uppskattad här hemma =)

Lycka till med Theos tänder!

Asa-N
0

#5 gnagartänderna växer konstant, dvs hela tiden så är det ett problem med dem och det inte rättas till eller rent av går att rättas till så måste man fortsätta att klippa tänderna. Gnagartänderna växer dessutom ganska fort.

Även om du ger "geggor" så måste du hålla koll på gnagartänderna så de inte växer ohämmat och in i käkarna på gerbilen. Har sett skräckexempel där tänderna kommit ut genom kinderna *ryser*

Embla_
0

ooo … usch så hemskt! *ryser jag med*