Frågor om ihopsättning?
Igår dog Micky av något inre som kom väldigt plötsligt… :'( Nu är alltså hans bror Mini ensam kvar och jag tycker synd om honom eftersom att de alltid har varit så nära varandra. Mini är 2,5 år. Är det stor chans att det skulle funka att sätta ihop Mini med två killar på ca: 6 veckor? Eller är det stor risk för bråk? :/ Har sätt många här på iFokus som ha lyckats bra med sina ihopsättningar. Berätta gärna om vad ni har varit med om och vad ni tycker att jag borde göra. :)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
jag har satt ihop 3 honor och 2 hanar.(inte i samma bur såklart) det finns en artikel här som du kan se hur man gör en ihopsättningsram eller vad man ska säga. du byter sida på dem 1-2 ggr per dag, så att de vänjer sig vid varandras lukt. sen på dag 2 kan du låta dem träffas. låt dem träffas i en sida av buren,så har jag gjort iaf. sorry om jag förklarar dåligt,vet ite riktigt vad jag ska skriva bara:) om du har några speciella frågor så kan du fråga:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 Tack för svaret! Har läst artiklarna och tror jag förstår hur man ska göra. Så du tror att det skulle funka att sätta ihop Mini? :)
#2 ja,det tror jag:) men som du sa,två st gerbiler,för han dör ju också någon gång,och då blir det ju lättare med två:)
// Linah
Gerbilsidan
Jag tror det kommer gå bra, satte ihop två små hanar med Merry för lite mer än en månad sen och det gick bra :) jag gjorde som #1 skrev och det funkade att släppa ihop dem efter andra dagen.
#3 Okej, vad bra! Ska försöka hitta två små kompisar till Mini då. ;) #4 Jaha, vad bra! Och kul för Marry att få sällskap igen :)
Mina föräldrar tycker inte längre att vi ska fortsätta ha gerbiler efter Mini p.g.a att vi ska skaffa hund nu i September. :/ Så nu undrar jag istället om någon här har erfarenhet av hur par på infertil hona+hane funkar? :) Skulle ochkså bli jätte glad ifall någon här har en sån hona tillsalu! :D
det har jag aldrig provat. jag har två honor till salu,dock så är de 1 och ett halv så lite för unga.
// Linah
Gerbilsidan