(AKUT) Veterinär i stockholm??
Min enq gerbil-kille Micky blev väldigt plötsligt sjuk igår… Han har super dåligt ballanssinne och kan knappt gå utan ramlar omkull hela tiden, han har 2 helt stängda ögon så han ser ju inget heller, pälsen är uppfluffad och han andas konstigt… :'( Vi har ringt till både Haninge djurklinik och Roslagstull men ingen av dem har tid för honom idag eller imorgon. Har ni någon erfarenhet av någon annan klinik? Skulle ni ha tagit med både Micky (Den sjuka) och Mini i transportburen eller skulle ni ha lämnat Mini hemma?? Det känns nästan snällast mot honom med Avlivning eftersom att han mår så pass dåligt… :( Eller finns det någon chans att han blir bättre?? De är 2,5 år gamla :'(
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Ring Tyresö djurklinik! Eller möjligtvis Anivet i Haninge som ligger bredvid foderboden.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#1 Har ringt båda nu! Men Anivet hade bara öppet till kl.12:00 och Tyresö hade inga lediga tider :/
Bromma djurklinik
#3 Vi bor i Nynäshamn så det tar ca: 3 timmar för oss dit… :/
Vi fick tillslut en tid hos veterinären så jag började göra iordning transportburen. Sen gick jag till buren för att ta upp dem… Då låg Micky i ena hörnet och andades långsamt och sen bara slutade han andas… Kommer att sakna dig jätte mycket mitt älskade lilla busfrö
Låter som att det kan ha varit en stroke, så om det är till någon tröst så fanns det i så fall inget som veterinären kunde göra. Var nog bäst att han fick somna in i lugn och ro hemma ❤️ Beklagar sorgen! 🌺
#7 Tror också att det kan ha varit en stroke… :/ Ja, det var säkert det bästa. Det värsta är bara att Mini är ensam kvar nu… Och att det inte finns några äldre honor tillsalu som kan bli hans nya vän. :( Tack! ♡ ♡ ♡
#8 Ja det är inte alltid helt lätt. Jag letar också efter äldre hona. Du får nog ha lite tålamod, och kanske lägga ut sökes-annonser där du kan. Kanske finns folk som inte lägger ut annons för att de tror att det inte finns en efterfrågan på så gamla gerbiler, eller så tänker de att de ska bo ensamma den sista tiden och tänker inte på att det finns andra alternativ.
Kollar du Blocket också? :)
#9 Aa, jag kollar blocket, men även där verkar det vara svårt att hitta nån… Vet du någon annan sida man kan annonsera på? :)
Skulle det funka med en hona på 2år utan stor risk för ungar? :)
#11 Nja, kanske, men det kan bli ungar ja. Hon får gärna vara över 3 år och absolut minst 2,5. Alltid lite knepigt och osäkert det där, men du får väl välja hur stor risk det är värt att ta. Det är bra om honan inte fått ungar tidigare.
Skulle oturen vara framme och det trots allt blir ungar så brukar det bara bli någon enstaka… Är ju förstås inte optimalt att de får ungar i vilket fall, men så vet du att det brukar i alla fall inte bli några bamsekullar :)
#12 Tack för alla superbra svar! Hjälper mycket :)