Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 611 ggr
Hagan
0

SAMLA-låda: Hatad av pojkarna?

Okej, så jag fick tips om att köpa en rasthage till mina pojkar och fixade hem en 150L samla låda till dem för tja snart ett år sedan när jag fick dem, både som sagt till rasthage och för när jag städar deras akvarium. Problemet ligger i att dem HATAR denna låda! Vanligtvis kan jag få den mindre killen, Theo, att klättra upp på min arm då och då från akvariet medans Misha fullständigt vägrar! Inga problem med mig i allmänhet, bara höjdrädd.

Men så fort jag släpper ner dem i lådan så börjar de båda frenetiskt hoppa mot locket, riva mot väggarna och bita på allt, coh då menar jag ALLT, något som de verkligen inte gör i akvariet, och om man bara sticker ner handen har dem båda två snabbt flytt upp på mina axlar och huvud, ALLT för att komma bort och jag fattar helt enkelt inte. 

Fyller lådan med deras eget spån så det ska lukta rätt, lägger i deras mat och allt de har i akvariet för dem att trivas, lägger ut favoritgodis, fyller det till bredden med spån, INGET FUNKAR!

Vanligtvis inget större problem men imorgon bitti ska jag flytta så hade tömt hela akvariet (är ett 250L så behöver tömmas inför flytt) och skulle ha dem över natten i lådan för sen sätta dem i den mindre transportburen på vägen dit. Det går helt enkelt inte. Och jag kan inte lugnt sova med att de kan tugga genom plasten och att dem kan inte lugna ner sig, inte efter 4 timmar har dem slutat så det hela slutade med att jag fick tömma innehållet i lådan till akvariet igen och får gå upp ännu tidigare imorgon för att städa upp det i tid. Och självklart har båda lugnat sig direkt, sitter och äter som ingenting har hänt.

Så jag undrar, är det bara jag som har detta problemet med lådan? ;) Några tips för hur man kan fixa det? Och kanske en anledning varför den här simpla lådan gör mina pojkar plötsligt besatta av att fly?

Tsunamis
0

Är du verkligen säker på att de inte bara är ovana vid lådan? Samla lådor är ju av plast och på plast hörs minsta lilla grävande och krafs mot plastväggen. Man hör ingenting i ett akvarie, om det inte råkar vara att de gräver mot silikonlister.

MvH  Tsunamis

moawi
1

När du beskriver på vilket sätt de "hatar" lådan låter det som normalt gerbil-beteende enligt mig 😊 Har de tomma väggar framför sig försöker de oftast hoppa upp på dem för att se om de kan ta sig någonstans. De krafsar och gräver gärna i hörn också, även om de är tomma, dessutom hörs det mer som Tsunamis säger.

Om du fyller upp buren med spån borde de dock lugna ner sig efter en stund och se det som sitt "hem" och bete sig som vanligt. Men det kan förstås ta ett par timmar innan de har hunnit utforska färdigt.

För de ska alltid springa omkring och utforska när de kommer till nya platser. Ofta blir det full rulle men mycket spring, gnag och gräv.

Om de verkar stressade när lådan är tom och du använder den som rasthage, testa då att ha en handduk i botten. Att ha tyg under tassarna så att de inte halkar omkring brukar faktiskt göra att de verkar mindre stressade. Ha i ett par leksaker också så att de har någonting annat att pyssla med än att bara försöka rymma och gräva där det inte går att gräva.