Vilse i gnagarträsket
Ni som hänger på fler gnagarforum får ursäkta spamningen 😊.
Jag är totalt lost i gnagarträsket, pendlar mellan guldhamster-dvärghamster-möss-gerbil och vet inte alls vilket som skulle passa mig bäst.
Vill ha ett djur som är roligt att titta på, att inreda burar till och som är hyfsat lätt att få handtamt.
Relativt lättskött och "tåligt" hälsomässigt. Med tåligt menar jag inte att det skall klara misskötsel och klantig hantering men att det inte är jättekänsligt.
Med handen på hjärtat kommer nog inte djuret/djuren få vara ute varje dag, däremot kommer de att få en stor rolig bur och ordentlig skötsel.
Vad tror ni passar bäst?
Vad fick er att välja gerbil, ni som har andra gnagare (främst hamster och/eller möss) får gärna jämföra arterna lite 🙂.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag själv har ju gerbiler och föredrar gerbiler framför iaf hamstrar (möss var så länge sedan jag hade att jag inte längre minns hur de var som husdjur, mer än att de är söta och små).
Gerbiler är pigga och aktiva och väldigt nyfikna och hyffsat lätta att få tama bara man ser till att umgås med dom på något vis dagligen. Men gerbiler lever också efter sina egna villkor är min upplevelse. Det är inte varje dag de är intresserade av mig som ägare utan hellre stannar i buren och pysslar med sitt.
Men för mig passar dom utmärkt som husdjur då de inte är så krävande utan är nöjda så länge de har saker att göra i buren de dagar jag inte hinner umgås med dom.
Sedan gillar jag att gerbiler är aktiva dygnet runt och inte är några specifika nattdjur eller dagdjur.
Så jag tror gerbiler kan passa dig iaf om du vill ha lättskötta gnagare, som blir relativt tama (dock krävs det ju en del hantering av dig i början innan de litar på dig), det luktar inget, är roliga att inreda till, man kan lära dom trix och agility om man gillar sånt, sedan klarar dom sig att bara vara de dagar man har annat att göra så länge de har aktivering i buren så är det nöjda. :) Och de är nåbara dygnets alla timmar då de har dygnsrytm som små bäbisar kan man väl jämnföra det med ;) .
Hamstrar fastnade jag personligen aldrig för. De sov på dagarna och var vakna då man själv sov och ja det blev för mig ganska tråkigt tyvärr.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vill man ha ett extremt tamt djur ska man välja tamråtta. Gerbilen är inte lika beroende av människan som tamråttan är. Ja hade tamråttor i 2 omgångar innan sambon å jag skaffade gerbiler (vi är inne på andra paret nu).
Jag blev väckt varenda morgon på helgen av galler gnagning. Då ville de komma upp å med till sängen. Där la de sej å sov vid huvudkudden. När man gick upp, klättra dom upp på axeln å hängde på å fixa frukost.
Tillräckligt trög för att anses som smart
Jag har också haft tamråttor och kan skriva under på att de blir otroligt tama. Mina var som små hundar. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jo, fast jag gillar inte råttor trots att jag haft några själv - på den tiden gillade jag dem, vet inte riktigt varför jag inte är så förtjust i dem längre men nä, inga råttor.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!