Högsta temperatur??
Hej! Jag undrar, hur många grader kan gerbilern klara av? Det är knepigt nu med denna värmebölja.. Vi vädrar så mycket som möjligt på nätterna, men ändå är det nu som mest 28C i övervåningen och 26C i nedervåningen. Det är svalare på dagen, men framåt kvällen innan vi börjar vädra kan det bli så varmt. (Vi vädrar ej så mycket på dagen då det är varmare ute än inne då) Vi har tagit ner våra möss och dvärghamstrar, men jag undrar, skulle gerbilerna kunna vara kvar uppe? Klarar de upp till 28C? På en grupp på face book var det en som frågade det, och då skrev en gerbilägare att hennes kunde klara upp till 30C, och att de klarar värmen bättre en t.ex. möss. Men på en sida på internet står det att de klarar högst 25C.
Jag får väldigt varmt i mitt rum under somrarna och detta är är första sommaren med gerbiler och jag har löst det med att ha båda mina fönster öppna + dörren. Sen öppnar vi även resten av alla fönster på övervåningen så det blåser igenom. Men om vi är borta så drar vi ner min rullgardin som faktiskt stöter bort väldigt mycket värme, sen lämnar vi fönstret öppet med en liten glipa så det blir lite luft.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
jag har mina i vardagsrummet och jag har fällt ner rullgardinerna på balkongen, persiennerna är också neddragna, gardinerna är fördragna och jag har lakan över gardinstängerna…
fönstret i sovrummet mitt emot är öppet emellanåt då jag är orolig för att de ska bli sjuka av draget som blir då jag öppnar balkongdörren.
vet att de är känsliga för drag nämligen.
däremot är mina småpluttar otroligt aktiva nu när det är som varmast. de äter mer än det dubbla och blir inte feta av det…
Min lägenhet har legat stadigt på 28-30 grader under den värsta värmeböljan och den enda skillnaden jag märkte på min gerbiler var att det sträckte ut sig och sov i stället för att sova som en boll, samt att det låg mer och sov ovan jord så att säga i stället för nedgrävda, men de verkade inte lida på något sätt, pigga och alerta som alltid
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#1 o 2 mm vi brukar också dra ner gardinerna, och försöka vädra så mycket som möjligt när det är varmare ute. Om vi inte gjorde det skulle det nog vara 28C hos oss hela dagen, istället för bara några timmar. Nu är det som tur är svalare idag nu när det har regnat. :)
#3 Skönt att veta! Då kanske de tål värme bättre än möss och dvärghamstrar (som en tjej på face book skrev). Mössen och dvärghamstrana tål inte mer än 25c, då märker jag att de får problem med luftvägarna och blir långsamma i rörelserna. Men då behöver jag nog inte oroa mig så mycket, bara vi fortsätter vädra :) Det är synd att mina gerbiler är så kräsna, jag brukar ge mina andra gnagare extra grönsaker när det är så här varmt så att de får mer vätska, men gerbilerna vill inte ha.
Tack för era svar! :)
Det var mysko, min dvärghamster har varit precis som vanligt, kanske sprungit lite mindre i hjulet på nätterna men inte mycket skillnad där inte
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Så länge det inte är direkt solljus på buren/akvariet så klarar de lätt 28 grader i luften. Men inga smådjur mår bra i den värmen särskilt länge man får se till att göra vad man kan med fläkt och vädra ur rummet.
MvH Tsunamis
#5 Jag är extra försiktigt med dvärghamstrarna, för jag hade 2 för flera år sedan som dog när det var ca 26 c i rummet. :( Men rummet var i och för sig stängd på dagen då (pga att vi renoverade och stängde in hunden i samma rum för han inte skulle vara i vägen när jobbaran sprang ut och in) tror det blev för kvavt. Men sedan dess är vi väldigt försiktiga med värmen. . Men för någon vecka sedan när det var 28c uppe låg en av mina dvärghamstrar helt platt, så vi tog ner henen i källaren där det var 26c, så det blev mycket bättre. Men det som står i böckerna om att gerbiler och dvärghamstrar ska bo i 15-25c temperatur är nog rekommendationer. Men jag är i alla fall glad nu när det har regnat och varit svalare de senaste dagarna, för då behöver jag i alla fall inte oroa mig.