Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 246 ggr
Wellcraft
0

Lite frågor.

Ska ju skaffa gerbiler hade jag tänkt, vill egentligen ha Degus men har inte platsen just nu.
Trivs gerbiler i ett stort akvarium eller i en 130 samla? Det är vad jag kan erbjuda iaf.
Hur många kan man ha per grupp? Blir de mycket tama? Har träffat en gerbilhane som var jätte tam, snäll dock var hans partner väldigt skygg men bet inte.
Är de mkt benägna att bitas? 
Finns det uppfödare i norrköping?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

The Animallovers!!!
0

1. Jadå, gerbiler trivs jättebra i ett akvarium eller samla låda bara du har mycket spån i så dem kan gräva mycket! 2.kan tyvärr inte svara på 3. Det beror på hur mycket du är med dem, om du är med dme mycket så blir dem ju självfallet mycket tama för det mesta men är du med dem lite så blir dem ju inte så tama. 4. Har själv inte gerbiler men ska nog få men jag vad jag har läst så bits dem nästan ALDRIG, kanske bara lite i början när du får dem för att se om din hand går att äta:) 5. Vet tyvärr ej för jag bor i skåne

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Wellcraft
0

#1 Tack för svar! Tänkte att jag inte vill ha husdjur som typ möss, som är vääldigt svåra att få tama & nästan alltid är skygga.. Utan vill ha ett djur som är mer framåt som degu, hamster & råtta exempelvis :)

Ska givetvis erbjuda maaassa bottenmaterial så de kan gräva ordentligt de små rackarna :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

The Animallovers!!!
0

Det låter jättebra!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Blåis
0

akvarium tycker jag är det bästa för en gerbil, just för att dem inte kan bita sönder det:) och det är mycket mer praktiskt eftersom att gerbilerna inte kan gräva ut allt spån vid gallret ;)

hur många man kan ha per grupp beror på lite, om dom är syskon är det lättare eftersom att dom alltid har varit tllsammans, men att sätta ihop en större grupp kan vara svårt. jag har haft max 3 st per grupp och det har funkat jättebra. sen beror det helt på utrymmet, man kan inte ha för många i ett litet utrymme, för då kan de börja bråka..

hur tama det blir beror helt på hur mycket energi du lägger på att vara med dom, alla gerbiler har lika stor chans att bli tama:) mina första gerbiler jag hade var otroligt tama, just för att jag höll på med dom flera gånger om dagen (dom visst nästan att jag skulle plocka upp dom så fort jag kom i i mitt rum). så tillslut så började dom hoppa vid glaset när de såg mig komma in, och när jag stoppade ner handen  hoppade båda upp i min hand:) 

att dom ska/kan bitas är inget att oroa sig över, de flesta gerbiler bits inte även om de är rädda(ingen av mina har gjort det och jag har fött upp gerbiler). vill du ha en bra gerbil att börja med bör du söka upp en bra uppfödare så du vet att gerbilen har en säker bakrund :D 

hoppas att detta hjälpte dig lite iallafall:)