Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 693 ggr
jevc
0

Kostnader för gerbil

Hej, jag funderar på att skaffa gerbiler och undrar : Vad är månadskostnaden för gerbiler ? Hur mycket kostar deras "supplies" ? och Vad behöver man göra dagligen, varannan dag, varje vecka osv ?

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

jevc
0

Tilläggsfråga: måste det vara så mycket spån i buren eller räcker det att låta dem vara i en 130 l samla m mkt spån o leksaker osv ?

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

The Animallovers!!!
0

Sandbadet kan bli så skitigt att amn behöver byta det varje dag men det räcker nog varannan:) Ja en samla låda är en bra bur till gerbiler, du ska minst en decimeter spån och lite andra grejor av trä så som hus,hängbroar m.m eller kartong bara det inte är av plast då det kan vara mycket skadligt för gerbiler.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

jevc
0

#1 Ooops, jag menade att man skulle använda samla lådan som aktiveringssak och ha dem där nån timme varje dag.

The Animallovers!!!
0

Jaha, nej då är det bättre att släppa ut dem fria på rummet eller i badrummet/badkaret eller i en smådjurhage;)

jevc
0

#4 Jag menar att jag skulle ha dem i t.ex en duna bur med några com spån och utöver den vanliga motionen också få tid att gräva i samla lådan med mkt spån :)

The Animallovers!!!
0

Nja… gerbiler ska få gräva när dem vill så det bästa är att köpa ett akvarium och fylla med mycket spån:)det är deras natur att gräva;)

jevc
0

#6 Jag vet att de har utvecklats till att gräva, är ökendjur osv men jag undrar om det skulle fungera

The Animallovers!!!
0

Nja tror inte det men jag överlämnar dte till någon som Har gerbiler istället:)

Prickbarnet
0

jag tycker du ska ha dom bara i samla/akvarium, så de ska få gräva när de vill och så. sen tycker jag själv att dunaburar är dåliga för de kostar så mycket när man kan ha en samla som är större och kostar mycket mindre.

jevc
0

Ok, tack för svar The Animallovers och Prickbarnet :)

The Animallovers!!!
0

Ingen fara!

jevc
0

Någon som har svar på de andra frågorna ?

Bello_O
0

Gerbil Nature är ett bra foder och det kostar 79 kronor. Det räcker i lite mer än en månad (tror jag) för mig som har två gerbiler. 

Vatten ska man byta varje dag och sand, kanske varannan. Det beror på hur smutsig sanden har blivit.

Jag byter spån 1-2 gånger i månaden. Man kan köpa spån för 89 kr på granngården och det räcker jättelänge.

Och jag tycker att du ska de i Samla lådan hela tiden. Jag har det. Det är större risk att dom gnager sig ut ur en duna, och om man ska köpa en ny sån kan det bli ganska dyrt eftersom gerbiler behöver ha ganska stort.

Hoppas det hjälpte:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

jevc
0

Tack Belo__O , hur mkt brukar dina tv kosta dig per månad ?

jevc
0

#14 *gerbiler ! Inte tv :)

ForeverEmma_
0

Mina gerbiler kostar inte mycket alls varje månad. Men det är sanden som går åt mest som jag köper typ 2 eller 3 stora chinchilla sand burkar som är på 3L/5,1kg och kostar 69kr/st. Sen ger jag även halm till mina som aktivering och har köpt tidigare små halm påsar som ligger på 49kr men köpte nu sist en stor halm påse som kostar 95kr. Och detta är kostnaden då jag inte behöver köpa spån. 

Och när jag väll köper spån så kostar det för mig ca 550kr då jag köper alspån och blandar det med carefresh. Så har rätt så dyrt spån, men köper bara det varannan/ var tredje då det räcker till 3 städningar. Men har 4 gerbiler här hemma så det blir dyrare då.

Så sammanlagt när jag inte behöver köpa spån så är månads kostnade ca 242kr och när jag måste köpa spån så blir det ca 792kr

Sen kan ju små saker tillkomma

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Bello_O
0

#14 det blir runt 150-200 för mig, kanske 210-260 om jag köper spån vilket jag gör var 5e månad kanske..:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.