Tämja gerbiler?
Jag har två gerbiltjejer på 1år. jag har haft dom i ca 9månader. Dom har ett 40L akvarium+gallerbur på där mat,vatten och klättersaker är. När jag tar ner handen går de gärna och luktar på den och springer över den. Dom tar mat från handen och springer iväg med dem. Den ena får inte lika mycket panik när jag tar upp henne. Dom får va i lekhagen ibland men dom är bara roade en stund sen rymmer dom ut.
Men nu undrar jag: Har någon tips på hur jag får dom tamare?
Ett 40 L akvarium är alldeles för liten bur åt dom när dom är ett år. Du borde skaffa dig ett större akvarium på ca. 100-180 L. Den lilla buren går bra till gerbil bebisar. Jag har tyvärr ingen aning på hur man får sina gerbiler att få dom helt handtama. Mina gerbiltjejer är "halvt handtama" om man kan kalla det så. :)
Då antar jag att du har dom i ett gerbilarium vilket egentligen inte alls är bra för gerbiler. Dom ska helst ha ett akvarium på minst 100 L och galler är inte bra då dom kan fastna med ben och tassar och dom kan skava nosen av att dom gnager på gallret. :)
Men till ämnet.. Du kan lägga ner handen i buren och bara ha det där så dom blir vana vid din lukt. När du tar upp dom kan du lägga ett solrosfrö (till exempel) och låta dom sitta i din hand och äta det. Du kan låta dom klättra runt på dig ofta och till slut så har dom vant sig så vid dig så ni blir typ bästisar😃🙂
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Det har också mycket att göra med hur mycket du håller på med dem och hur gamla de var när du fick dem.. De yngsta som jag köpte är de tamaste, men det är inte säkert att det är så med alla! Ju yngre de är när du köper dem desto större chans är de att de blir tama, men jag har också haft sådana som jag har fått i ganska gammal ålder, och de har blivit jättetama genom att jag har hållet på med dem, så det mesta hänger på att hålla på med dem mycket och ofta.
jag tog över dom när de va tre månader. Då gick de upp i handen och så men sen när de kom hem till mig så va det som de aldrig sett en människa. jag har galler topp då jag inte vill ha matskål och sådant i ströet. dom klättrar inte på gallret utan bara på det jag gjort iordning för dom. sen så är dom enligt vad jag fått höra för tjocka. dom vägde mellan 80-90g sist jag vägde( inte lätt att väga) men nu är den ena slimmad( Lilly som är mest tam) och den andra mullig(Tilly som inte kommer fram så ofta).
här är en bild på buren. har inte fått kritik på den förut. nu är den lite annorlunda i galler delen men lika mycket spån och leksaker.
Aha. Om det ser ut sådär, så är den godkänd. :D
Men se upp så att dom inte tuggar i sig plaster bara. Plaster kan fastna i deras hals.
*Plastet. XD
den är inte godkänd. skaffa ett akvarium på minst 100 liter,ta bort all plast och frösaken. och maten kan du sprida direkt i buren:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag har fått via jobbet ett 100L akvarium. men det är lika brett och högt som det jag har nu. så jag måste fortfarande ha överdelen till vatten och annat. kommer inte på någon lösning som gör att jag kan dela av grävdel och mat och vattendel. jag sprider ut mat ibland och lägger i toarullar med papper, men vill ha koll på att de äter. de tuggar inte på plastplattformarna och rören har dom inte kvar. bara träbroar och tjocka grenar som går upp till mat och vatten. bild finns men på mobilen och den ville inte laddas upp.