Emot swebus totaltförbjud
Hej!
Det har nu visat sig att swebus-express har totalförbjudit djur ombord på bussen.
Jag tycker det är fel så jag har gjort en namninsamling. Om du heller inte tycker om det så gå in och skriv under.

På r8forumet har detta ämne vart uppe för ett litet tag sen..
Och visst, det är ju bra om pälsallergiker oxå kan åka buss. Men dom som har ledarhundar får ju fortfarande åka. Och då spelar det ju ingen roll sen! Eller sanerar dom bussen efter varje gång en ledarhund åkt med? Är man ritkigt allergisk spelar en ledarhund eller en katt, ett par råttor etc ingen roll!
Jag tycker även dom ska förbjuda tanter med starka parfymer, jordnötter och annat man kan va allergisk mot.. *S*
Eller uppfinna så att även pollenallergiker kan åka med om sommaren..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

ja så jag försöker övertala swebus att använda varannan buss till husdjur så dom inte har ett helt totalförbud.
Ja alternativt ska de förbjuda jordnötter, parfym och lite annat krafs innan de genomför detta, det ska väl vara lika för alla. Kanske de fortsätter med att säga att mörkhåriga eller blonda inte får åka? Feta får inte åka, folk med glasögon får inte åka…..
Ja alternativt ska de förbjuda jordnötter, parfym och lite annat krafs innan de genomför detta, det ska väl vara lika för alla. Kanske de fortsätter med att säga att mörkhåriga eller blonda inte får åka? Feta får inte åka, folk med glasögon får inte åka…..

Tycker det med varannan buss lät bra, för jag menar annars kan dem väl lika gärna förbjuda allergiska att åka med, det blir ju orrätvist hur som.

T.ex jag tål inte parfymer.. :(
Finns det något värre än när man ska åka en lång bussresa och så sätter sig en person som precis rökt bredvid en? Det har hänt mig på en 3-4 timmar lång bussresa, och det stank konstant (röker man mkt sitter det ju i kläderna, håret, andedräkten…). Följden blev att jag mådde lite extra illa utöver åksjukan + att jag inte kunde äta. När införs förbud mot rökare? Oansvarliga rökare förpestar hela min tillvaro, jag är så trött på det!
Jag är kattallergiker och kan absolut inte sitta bredvid en katt, men då får ju kattägaren sitta längst bak och jag sätter mig längre fram. Inte svårt alls.
#8 men då kan du ju göra samma sak om du råkar hamna brevid en rökare som du gör om du hamnar i en buss med t.ex. en katt, sätta dig en bit ifrån. Det är vad jag får göra när folk kommer på bussen/t-banan och formligen har vräkt på sig parfym, annars muras luftvägar och ögon igen. Men "parfym-badaren" liksom rökaren begår inget lagbrott, det är tillåtet att använda parfym och det är tillåtet att röka.
Jag är väldigt less på alla som formligen förföljer rökarna, läser det dagligen i Metro t.ex. förresten är jag väldigt less på all dylik "förföljelse" oavsett vad det gäller.

putt
Det är då ett jäkla gnäll på alla rökare jämt:( Vi som röker är ju utstötta så det räcker! Värre o sitta bredvid nån som stinker gammal svett t.ex. eller nån som "tappat" hela flaskan med rakvatten/parfym på sig innan de gick hemifrån….
Att röka är ju ingen höjdare, det menar jag inte, men ingen kan ju kalla oss för "skattesmitare" iaf…
Jo, de som luktar parfym är minst lika illa. Men det är inte lika vanligt, tack och lov. Röker gör hälften av alla jag känner, ingen av dem marinerar i parfym.
Det är inte rökare jag har något emot, det är röken. Jag vill inte vara en passiv rökare, det borde vara ett lätt val men det är inte det eftersom så många röker precis överallt utan en tanke på sina medmänniskor. På tågstationen kan jag knappt hitta en rökfri zoon, folk röker precis överallt! Det tycker jag är hemskt respektlöst, men den kritiken behöver man inte ta åt sig om man som rökare inte gör så, liksom jag som använder parfym inte tar åt mig när den frågan kommer upp eftersom jag använder sparsamt med parfym. Det handlar inte om påhopp på rökare, det handlar om kritik emot oansvarliga rökare.
Jag mår också väldigt väldigt illa av cigarettrök, inte så att jag bara tycker illa om det utan så att jag går svårt att andas och får spykänslor. Jag vet att det inte är vanligt utan de flesta är väl mer sådär 'usch' om de bryr sig alls. Om jag kan flytta så gör jag det, men ibland går det inte.
Som igår, då var tågen så proppfulla att jag inte ens kunde lyfta handen för att klia mig i pannan. Hade jag då hamnat bredvid en rökare hade det varit tortyr, liksom många skulle uppleva det med parfym/svett osv (vilket jag ändå kan stå ut med om jag verkligen måste). På pendeln handlar det ändå bara om 20 minuter eller så ändå, inte flera timmar…
Under längre resor får man tänka efter vad man kan göra för att underlätta för andra, det kan bara bygga på sunt förnuft och respekt, inte på regler.
T.ex. duscha innan, bara ha deo och ingen parfym, inte gosa med husdjur innan man åker (katt/hund/kanin tänker jag främst på) och försöka röka en stund innan man åker (alltså inte tokröka sekunden innan man ska på bussen och sen andas ut rök inne på bussen) samt inte ha den där sköna gamla jackan som man röker i varje dag. Dessutom kan man inte ha nötter med sig, inte heller mat som luktar mycket. Man spelar inte hög musik och man sitter inte och snackar högt i sin mobil under hela resan.
Emma, var bor du?? Tyvärr så känner jag inte igen mig i din beskrivning, så rökare jag är.
Står jag och väntar på bussen och vill röka så går jag ca 10 meter bort från busskuren, men du kan ge dig f-n på att någon jäkel ställer sig brevid och börjar "hosta" !!! Då brukar jag vänligen hänvisa vederbörande till busskuren eller andra sidan om den. De behöver ju inte stå näsa mot näsa med mig.
Är jag hemma hos någon som inte röker så skulle jag inte ens komma på tanken att röka där.
Men välkommen till Stockholm Emma och åk tunnelbana i rusningstrafiken, i synnerhet på morgonen, då ska du få känna på parfym- och rakvattens-stink så du svimmar.
Jag mår illa av dessa parfymbadare och har fler än en gång fått kliva av t-banan och vänta in nästa.
Men vet du vad det värsta är egentligen, jo alla dessa gnällspikar!!!
Men ska man följa dina direktiv så ska alla låsa in sig hemma och inte röra sig!!
Nej fram för ömsesidig respekt.

Nu förstår jag er alla tre, Emma, Maxidor och Asa_N.
Jag förstår Emma att hon lider av att få känna denna hemska rökdoft. Men jag förstår er andra två också att det är jobbigt med folk som klagar på att det luktar rök. Jag är själv en rökare, en riktig kedjerökare till och med. Men jag tycker själv inte om denna doft. Varje gång dåjag röker så gårjag undan. Har till och med frågat om det är okej om jag röker i en busshållplats, då andra står brediv mig. Sen trycker jag i mig tuggummi eller något liknade just för att den värsta doften skall försvinna.
Nej vi får helt enkelt leva med varandra. Parfymdränkta som rökare. Men först och främst skall vi försöka övertala Swebus-express att ta bort totalförbudet ifrån deras bussar och införskaffa varannan buss i stället.
#13 Jakobsberg bor jag i. Åker tåg och buss varje dag, tunnelbana åker jag regelbundet, så nog vet jag hur stan är.
Jag förstår inte varför du tar åt dig så mycket, jag har endast riktat min kritik emot oansvarliga rökare, och det är du uppenbarligen inte?
Gnällspik får jag väl vara då, men jag står ändå fast vid att jag inte vill bli förgiftad från och till skola och jobb för att folk ska röka precis överallt. Det är giftigt, jag mår väldigt dåligt av det, det luktar skit och jag vill komma undan. Är det konstigt? Om du känner likadant för parfymbadare så fine, jag marinerar inte i mina parfymer så därför tar jag inte åt mig.
Dessutom snackade jag om längre resor, det handlar inte om att alla ska låsa in sig hemma och aldrig gå ut för att inte störa någon. Det handlar om småsaker man faktiskt kan tänka på för att minimera obehag för andra. Jag vill gärna spela hög musik när jag är ute och reser, men alla uppskattar inte det och därför respekterar jag det. När jag hade hundar så höll jag aldrig på med dem precis innan jag skulle till skolan eftersom det fanns allergiska elever som kunde må dåligt av något sånt "litet". Visst skulle jag kunna ignorera det och få det skönare för mig men göra det svårare för andra, det är ju ett fritt val.
Om du inte är en sån som sätter sig i busskuren och tänder en cigarett när det redan sitter folk där, du måste du inte bli irriterad, bara säga att du inte gör så och att alla rökare faktiskt inte är oansvarliga (vilket jag aldrig har påstått heller).
#15 Nej jag är ingen "oansvarig" rökare, går alltid åt sidan för att inte astmatiker eller andra ska drabbas onödigt av min rök. Men det är lite tröttsamt på allt detta gnällande på rökare och då menar jag GENERELLT, inte du Emma i synnerhet, utan alla "gnällspikar", sätta mig i en busskur att röka oavsett om där sitter folk eller ej, existerar inte på min världskarta.
Men det senaste gnället från dessa "rökfritt-despoter" är att vi rökare inte ska få sitta på uteserveringar ens!! Det sa de minsann inget om i vintras för då ville inte de vara ute, men när de vill det då ska alla rätta sig efter dem??? Nej tack, jämlikt ska det vara, rökarna har flyttat på sig och ickerökarna behöver då inte sätta sig i knät på oss, vilket de ofta gör bara för att demonstrativt få "hosta". Tyvärr för deras skull så biter det inte på mig utan jag ber dem flytta på sig då jag redan står åt sidan från t.ex. busskuren med god marginal samt att jag stod där först.
Tänk om de kunde lägga den energin på att få t.ex. parfymfria vagnar på tågen t.ex. detta då det finns de som inte kan åka med SL för att alla människor har parfym på sig. Jag har sett en få en allergisk reaktion av parfym en gång och det var ingen rolig syn. De har ju fått till pälsdjursfria vagnar så det borde inte vara omöjligt att göra en parfymfri också t.ex.
Jag stör mig inte på folk som går åt sidan och röker, eller de som sätter sig i busskuren och frågar "är det okej att jag röker?" Då blir jag alltid så ställd att jag säger "javisst" och står ut, bara för att rökaren tänkte taken att jag kanske inte gillade rök. Har haft en kille på min busshållplats dock som bara kommer och ställer sig inne i kupén och röker när det sitter massa folk där. Sånt blir jag galen på. Det är dock oftast yngre människor, särskilt de i min egen ålder är helt galet hopplösa.
Jag förstår inte problemet med att folk inte skulle få röka på resturanger om det ändå är skilda rum för rökare och icke-rökare. Det känns knäppt att hålla på och krångla då. Uteserveringar…. ja, jag skulle aldrig äta på ett ställe där folk röker, men jag tycker inte det är schysst att sätta upp ett totalförbud. Det borde vara upp till resturangen att bestämma sina egna regler. Men att röka till maten… varför gör man det?
Förstör inte det hemskt mycket av smaken? Inget jag kan döma eller avgöra men jag vet inte riktigt varför man inte kan röka före/efter istället?
Parfymfria vagnar vore ett bra förslag!
Hehehe nej inte röker då jag TILL maten, men väl efter :o))) har lite svårt att tänka mig att röka samtidigt som jag äter…. blir lite knepigt.
Men det värsta var ändå en numera före detta väninna, en typisk "anti-rök-despot" som frågade om jag var tvungen att röka i mitt eget kök!!! Då sa jag bara att hon skulle använda dörrhandtaget på utsidan av min ytterdörr *S* Detta var mitt i vintern och jag har en kronisk ledsjukdom som gör att jag måste klä mig varmt om jag ska ut så på vintern röker jag i köket med fläkten på. På sommaren är jag på balkongen.
Nej jag menar att man måste kunna samsas om ytorna och man får inte bli fanatisk åt något håll.

jag hostar upp ett putt här =)

putt
Det handlar väl om att försöka få det så rättvist som möjligt, förbjuda det dom kan förbjuda.
Till skillnad från många andra länder försöker svergie se även minoriteterna i landet och tillgodose deras behov. Med minoriteter menar jag blinda, (andra) handikappade, allergiker m.f m.f även om allergikerna är väldigt många (bland annat jag). När man förbjuder pälsdjur kan äntligen allergiker åka buss utan att må dåligt och djurägarna i sig diskrimineras inte åt andra hållet om man nu enbart ska se det i människo-perpektiv. Jag menar, alla djurägare får fortfarande åka precis hur och när dom vill. Det finns inget som säger att bara för att man har ett djur måste det vara klistrat på dig och du kan absolut inte åka buss utan ditt djur. Dock vet jag själv att det ofta är så i många fall, tex när man ska åka bort några dagar för då måste faktiskt djuret följa med.
Visst, jag är själv pälsdjursallergiker och vet hur fruktansvärt jobbigt det kan vara. Dock är jag också emot helförbud, tycker det är väldigt väldigt dåligt. Man måste kunna komma på någonting annat tycker jag.
Dock tycker jag det är bra att swebus försöker rätta sig efter alla människor för att alla ska få en så behaglig resa som möjligt. Alla saker kan man inte förbjuda (tex dom som är allergiska mot cigarettrök) för det skulle nog vara en omöjlighet att förbjuda det. Men dom gör vad dom kan. Tyvärr tror jag dom gjort en miss här.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]