Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1105 ggr
Clariiz
0

Hitta hane.

JAg är extremt sugen på att ta ungar på iaf en av mina gerbiler.

Kan man ta ungar på en hona, men låta den bo kvar med de andra honorna? Dvs. kommer de hjälpa till eller kommer de mörda ungarna?

OCh andra frågan:

Vart finner man hane för avel? Jag vill inte köpa fler gerbiler (eller jo jag vill, men får inte, förmodligen..)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Speedy
0

Om du parar den dominanta honan så brukar det gå bra.

Gerbilflicka
0

Jag lånar ut hanar till avel ibland och handparar honan hemma hos mig innan hon flyttar tillbaka och får ungar hos sin ägare.

Vad har hon för stam? Vad är hon för färg? Vilka färger vill du få i kullen?

[Maria-Gerbiler]
0

Men är det verkligen så smart att avla på en gerbilhona från en djuraffär utan stamtavla? Du kan ju inte veta om honan har anlag för dolda sjukdomar.

Gerbilflicka
0

#3 Nej, där håller jag med dig till 100%. Är det zoodjur det handlar om ska de inte avlas på.

L8sson
0

jag gick upp till naturbruks gymnasiumet här i rättvik och hittade en liten hane som bor med en av mina honor nu :9 <3

Clariiz
0

Gerbilerna kommer från Åkello som ligger i skåne. Där de endast avlar på de bästa djuren och är väldigt seriösa. Och även djuraffären är väldigt seriös. Och ungarna ska ju inte användas till annat en kel. Är det ändå krav på stamtavla osv.. ?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Asa-N
0

Åkellos är väl lika "seriösa" som Imazu (stavningen?) men fortfarande så vet du inte vad som finns bakom dem, det vet nog inte de på Åkellos heller.

Problemet är att honan/hanen som kommer från grossist kan bära på defekter som kanske inte syns just på det djuret men väl på avkommorna. Det är samma med hamstrar.

Det finns inget krav på stamtavla utan skillnaden är att köper du och avlar på djur från en uppfödare så vet man att där inte finns några defekter då man på stamtavlan ser 4 generationer bakåt.

Gerbilflicka
0

Stamtavlan i säg är bara ett papper, det är vad den berättar som är viktigt. Det är en liten, liten 'försäkring' att uppfödaren tar sin avel på allvar och avlar mot ett mål och inte bara för att få pengar. Dessutom kan man göra bra matchningar med andra linjer, se till att djuret inte är inavlat, veta vilka gener djuret bär på m.m.

Något man ska vara försiktig med är att köpa "fina/ovanliga" eftersom det finns två sätt att få fram dessa på;
1.) Man kan genetik
2.) Man inavlar

En kompis till mig fick 2 silver nutmeg ifrån en djuraffär. Mycket vackra och en ganska ovanlig färg. Hon tänkte först avla på dem men jag varnade henne för det och sa att de troligen var inavlade. Snart så började de få kraftig epilepsi. Fick själv se ett utbrott och det var hemskt! Det pågick jättelänge och gerbilen skakade i kraftiga kramper. Tillslut fick båda gerbilerna avlivas, det hade varit orättvist emot dem att behålla dem när de led av så allvarliga problem.

De hade fler problem också, men detta var det mest påtagliga av alla. Har hört folk som säger "köp en fin gerbil och para, para sedan tillbaka hans dotter på honom och sen parar du deras barn tillsammans" som en lösning på att få fina färger. De här två vackra hanarna bevisade verkligen det påståendet, att inavel används som en genväg till fina färger och temperament + hälsa släpps på vägen.

Embla_
0

Om du inte vill/får köpa fler gerbiler, är det verkligen så smart att skaffa ungar? Det är ju liksom inte 100 % säkert att man kan sälja alla och hitta bra hem…

Clariiz
0

Jag skulle aldrig inavla, och aldrig ta en kull utan att ha köpare!

Men eftersom man inte får ta en kull, så skiter jag i det.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

EmmaG
0

Får & får..men det är dumt att göra det

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jonet
0

Vadå ta en kull?

Asa-N
0

#10 det är sällan man vet om man har köpare till en kull innan den ens är född. Men du har betydligt större chans att få dem sålda om du har reggade föräldrar och reggar bebbarna.

Men trots detta så måste du ha plats för att placera bebbarna hemma när de flyttar från mamma och du måste dela på dem, då måste du ha extraburar eller liknande att placera dem i.

Det är alltså en hel del mer än bara söta bebbar man ska tänka på när man avlar.

Gerbilflicka
0

#10 Det är klart du inte inavlar med vilje, men zoodjur är ofta inavlade. Zoodjur är inte bra avelsdjur helt enkelt.
Vill du ta en kull så visst, gör det då. Men var också beredd på att få otama, rädda och sjuka djur. Lura inte dig själv med "men min hona är snäll och frisk", det ligger i de dolda generna och de kan man inte se.

Fråga dig själv varför du vill avla. Är det värt det priset att skicka ännu mer (troligen oönskade) ungar till marknaden, bara för att du vill ha bebisar? För dig är det över på 6 veckor, gerbilerna ska stå ut med ditt val i flera år. Ungar i vanliga färger som inte har stam, troligen aldrig blir särskilt tama, inte är registrerade… Det är som bäddat för katastrof.

Sen håller jag med de andra; Om du inte kan få alla ungar sålda så måste du ha plats för att behålla dem. Föder man upp så har man ansvaret för alla ungarna oavsätt, man kan inte bara skeppa iväg dem till t.ex. en djuraffär eller som ormmat för att de inte går att sälja. Sånt är inte seriös avel, man måste bry sig om sina djur och ge dem det bästa möjliga.

Asa-N
0

Ja ska man föda upp gerbiler, eller vilket djur det än gäller, så ska man ha ett mål med sin uppfödning, inte bara att få söta bebbar.

Målet kan vara att jobba med en färg som håller på att försvinna t.ex., det kan vara ett vinstrikt djur som man vill få avkommor på ja skälen kan vara många, men man ska ha dem klart för sig innan man avlar.

Nu föder jag ju mest upp guldhamster och det är ju samma sak där plus att där kan det komma 15 bebbar som man ska ha plats för till de är sålda.

På gerbilfronten har jag förhoppningsvis första kullen på väg nu.

Clariiz
0

Skulle man köpa gerbil utav mig skulle det självklart finnas en garanti. Var man inte nöjd med köpet tar jag gärna tillbaka individen/erna.

Jag skulle lära mig mera om genetik, och se vilka gerbiler att korsa för att få bästa resultat. Om alla inte blev sålda har jag gott om plats och tid för flera gerbiler.

Har till och med börjat fundera på att köpa djur med stamtavla och ovanliga färger.

Jag tänker inte avla på mina gerbiler.. Jag har ett sådant hemskt bekymmer just nu.. så jag inte kan tänka på annat..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Asa-N
0

Genetiken bör du lära dig innan du börjar avla, det är inte bara att sätta ihop 2 med ovanliga färger, de färgerna kanske inte alls är något vidare att avla på. Sedan är det inte bara färgerna som spelar in, det är standarden som ska levas upp till också.

Det är jättemysigt med bebbarna, men det kräver kunskaper av den som avlar, kunskaper man bör skaffa sig innan man sätter igång.

Men det är jätteroligt att fler vill avla på gerbiler, men gör det den långa vägen, lär er genetiken först och avla sedan, inte minst för djurets skull utan även för er egen. Man ska veta att man säljer iväg bra djur och känna stolthet över det och det gör man genom att först lära sig som jag skrev här ovan.

Clariiz
0

Självklart tänkte jag lära mig genetik först..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com