Importera gerbiler, Holland
Hej!
Jag har haft gerbiler i över 15 år, och letar nu efter större gerbiler då jag gillar de med en större storlek. Det finns en uppfödare i Holland (Silver Oak Farm) som har helt underbara gerbiler på sin hemsida, och har även sett att det finns några här inne som har gerbiler därifrån. Jag undrar, hur har ni importerat gerbilerna? Åkt dit själv? Har ni några kontakter? Skulle väldigt gärna vilja köpa två hanar av dem om importmöjlighet finns (har dock inte kontaktat uppfödaren än)
Nu har inte jag några gerbiler ifrån SOF men jag gissar att de som köpt ifrån denne har väl gjort det i samband med Houten mässan. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hej Kimmie, vad inriktar du dig på för färger? Alice har i princip alla färger men jag kan nog bara rekommendera dem hon jobbat längst med. Dvs basfärger och en del colorpoints. Nästan allt utom Mold, Dilute och Rex. De 3 varianterna är så pass populära(massavlade) och hon har inte jobbat med dem så länge så de är inte stora i storleken och kan ha en och annan defekt, Jag tog in dem på prov från henne och fick erfara detta själv. Men hon informerade också tydligt om att det var hennes test-linjer så det var liksom inget hon inte redan varnat om.
Dock är hennes djur bäst från de vanliga färgerna som t ex Black, Dark Eyed Honey och Agouti. Speciellt ee-färger har redan en ganska bra typ från början så de är i regel lättast att fokusera på storleken på.
Jag har tagit in i samband med Houten mässan i Holland som äger rum ett par gånger per år. Många gör bilturer eller bussturer ner dit.
MvH Tsunamis

Tack så mycket för svaren! :)
Färgen spelar egentligen ingen större roll för min del, sätter storlek och temperament före. Är intresserad av två hanar som jag eventuellt kan ha i avel senare men för tillfället är de endast tänkta att vara till sällskap, mest för att min uppfödning ligger nere för tillfället. Däremot är favoritfärgen BEW, men gillar även DEH, Lilac/Dove, Siamese/Burmese och Grey Agouti.. men som sagt, färgen är inte jätteviktig :) Jag fick själv fram stora, fina hanar, även honor, när jag födde upp BEW tidigare, men har tyvärr inte hittat några själv hos uppfödare i Sverige, ni kanske vet någon som föder upp inom färgerna ovan i en storlek större? Jag har tyvärr ingen koll på uppfödarna här i Skåne längre eftersom jag slutade föda upp för fyra år sedan.
Har mejlat uppfödaren, får kolla vad hon svarar då och när nästa mässa är, tack igen för svaren! :)
Tyvärr är vi inte många här i Skåne. Tror att det är jag (Panini), Hollywoods och Windsors :)