Sårig doftkörtel
Är gerbilvakt just nu åt en ensam gammal gerbil. Har märkt att Doftkörteln på honom är sårig. Jag vet att det mycket väl kan vara cancer eller liknande. Har ägt gerbiler tidigare.
Ska jag tvätta Doftkörteln med något? Finns det någon typ av mat man kan ge som hjälper läkningen?
Medarbetare på bildredigering! :)
Infomera ägaren om vad du upptäckt på gerbilen (om du inte redan har gjort det). Sen skulle jag ta den till veterinären. Om det är så att du misstänker att det kan vara cancer så kan det ju vara bra att ta den till veterinären och sen så får du säga till ägaren vad veterinären har sagt. För jag skulle sitta i panik och varit super stressad om min mamma, som är gerbilvakt åt mina gerbiler just nu, hade upptäckt något sånt här. Jag hade ju åkt direkt hem.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#1 de är i Grekland så det är tyvärr inte möjligt. Men jag får fråga dem hur de vill göra. Jag har tyvärr inte råd att åka till veterinären med ett djur som inte mitt tyvärr. Det låter grymt men det verkar inte vara akut.
Undrar fortfarande om jag kan behandla såret på något sätt medans jag väntar på svar o så?
Det är vanligt med doftkörteltumörer på äldre hanar så det kan vara det det rör sig om. Om tumören börjar blöda brukar det vara akut och ingen annan (human) utväg än Avlivning finns. Helst ska djuret avlivas innan det har gått såpass långt. Gamla gerbiler är knappt någon idé att utsätta för operation.
Googla gärna på "doftkörteltumör gerbil" och jämför. Jag vill inte sitta här och ställa diagnoser över datorskärm, så det är bättre om du kollar själv. Men om jag får gissa så skulle jag tro att det är tumörer det rör sig om eftersom det är så vanligt hos just gamla hanar. Tumörer växer väldigt olika fort. Ibland sker det så snabbt att avlivning/vissa fall operation blir nödvändig nästan direkt. I andra fall kan gerbilen leva gott ett ganska bra tag till innan den börjar tackla av.
Men om det inte verkar väldigt akut är nog det bästa att vänta tills ägarna kommer hem så får de besluta hur de vill göra.
Det skulle också kunna röra sig om något annat, om han t.ex. har skadat sig på något i buren. Jag brukar tvätta sår med koksaltlösning och en liten bomullspinne eller bomullsrondell. Blir det ändå infekterat medicinerar jag med antibiotika.
Gällande maten så finns det nog inte så mycket att göra mer än att ge mat som vanligt. Äter han dåligt kan du försöka locka med något extra gott, som t.ex. en liten bit banan eller äpple, havregryn, etc., så att han får i sig något.
#3 okej tack för svaret. De ska inte vara borta så länge så han får klara sig med lite extra ompyssling och så ska jag göra rent såret.