Sätta ihop gerbiler. Hjälp!
Hej!
Jag hade tänkt att sätta ihop Min gerbil med en annan. Hon har bott ensam i flera månader och jag tror att hon är över 8-11 månader Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Hon har varit ensam för att hon och hennes Kompis bråkade typ. det gick inte att ha dem tillsammans( då följde Vanilja, den som är kvar. följde efter Lutia och sen var det blod i buren så jag ville inte ha dem i samma bur.) tror ni att jag kan släppa ihop Vanilja och en ny gerbil? Vanilja: snäll inte så tam, men kan springa över handen när hon är ute och sprninger och kan äta lite ur handen( om det är Hirs eller solrosfrön. annars så springer hon runt med den tills hon hittar ett ställe där hon kan äta.
Hur ska jag göra om jag sätter ihop dem? några tips?
Skulle bli glad för många bra svar :)
när man sätter ihop gerbiler så ska man dela upp buren genom att sätta upp ett nät så ena gerbilen är på ena sidan och andra på andra. man kan också använda en gallerbur. om du tittar i Artikellistan så hittar du också en bra artikel om hur man kan dela buren med nät. den nya gerbilen som du ska sätta ihop med den du har nu ska vara runt 6 veckor gammal för att det ska bli lättast att få den äldre att bli kompis med den nya, leta efter en uppfödare som har ungar istället för att köpa en från djuraffären eftersom man inte kan veta hur gamla gerbilerna i affärer är.
Jag köpte Min gerbil från Djurmagazinet i Södertälje. då ´beställer´ de Gerbiler från en uppfödare som föder upp gerbiler till djuraffärer tror jag. då är de 6 veckor gamla. jag frågade varför och då svarade hon i kassa: för att man ska få gerbilerna så tama som möjligt, tror jag att hon sa. kan man köpa där ifrån tror du?
Hur länge ska Gerbilerna dela bur? ska man byta plats på gerbilerna två gånger per dag?
fast det kanske inte är alltid som dom verkligen är 6 veckor, men jag har ju aldrig köpt från en djuraffär utanför staden där jag bor.. när jag köpte mina gerbiler sa dom att dom skulle vara runt 7 veckor men dom var egentligen 3-4 månader.. och man ska byta plats på dom några gånger om dagen som du sa :) när ungen kan gå förbi gallret utan att den vuxna verkar bli sur så tror jag man kan testa att ha dom tillsammans på ena sidan.
Okej. Tack för svaren
Djuraffärer (de flesta) "beställer" sina djur från uppfödare som i princip massproducerar djur. Skillnaden mellan det och en liten uppfödning (en privatperson som föder upp) är att de små uppfödarna oftast har koll på temperament och sjukdomar i djurens släkt, och väljer att avla vidare på de bästa djuren. Dessutom brukar djuren oftast hanteras kontinuerligt vilket gör dem hyfsat tama redan från att man köper dem.
Jag köpte gerbiler från djuraffär för flera år sen och alla fyra fick tumörer och behövde avlivas runt 2 års ålder 😕
Kommer inte köpa från djuraffär i framtiden.