Biten
Hejsan, nu är det så att jag fått hem små gerbiler (igen) , dem är 11 månader ungefär. Fick information att det är två killar och dem är tama men inte handtama. Visst tänkte jag, har ju haft flera gerbiler tidigare. Den ena som jag kallar Prince kan jag tom lyfta upp och han är lugn, springer över handen osv. Den andra, Lotus är lika nyfiken men inte alls handtam. Men han satte sej i min hand och jag tänkte lyfta lite, han bet tag i mitt finger riktigt hårt och släppte inte. Hängde kvar till jag satte ner honom. Det gick verkligen hål där båda tandraderna sitter och har knappt nån känsel. Inte vart med om en gerbil som faktiskt huggit men han blev väl rädd antagligen. Någon som har tips mer än att locka med godis, göra endast en positiv bild av mej t dem. Blev ganska så skakad då han inte ens gav en varning… Skulle uppskatta tips då jag verkligen är lite skranglig och man inte visste lika mycket saker när jag hade gerbiler…
❤️
Vad tråkigt att han gjorde så… De flesta gerbiler biter bara på det sättet om de blir riktigt skrämda (om en t.ex. sticker in handen där de ligger och sover eller dylikt). Nu var det ändå han som gick fram frivilligt och bet.
Du gjorde inget fel så det är nog helt enkelt bara till att fortsätta på samma sätt. Kanske kan du använda handskar den närmsta tiden när du ska lära känna honom. Så småningom kanske han förstår att händerna inte är så farliga trots allt, och slutar bitas. Då kan du skippa handskarna och slippa oroa dig för att bli biten.
Kanske har det hänt honom något tidigare där han blivit rejält skrämd av människohänder som inte närmat sig eller behandlat honom varsamt.
En annan viktig sak - skulle han bita dig när du håller honom uppe utanför buren, släpp då inte tillbaka honom även om det kanske är första instinkten. Idag träffade jag en gerbil som bitit sin matte så flera gånger, men när jag höll i honom så släppte jag inte ner honom, fastän han gav mig bestämda tjuvnyp hela tiden. Till slut la han av och blev lugn. Han förstod att det inte gick att bestämma på det viset. Då blev han själv mer harmonisk också och tycktes förstå att "okej, jag kan inte styra över situationen, men jag finner mig i den, och det var kanske inte så farligt ändå".
Jag har också märkt att vissa gerbiler är framme och nyps om de vill att en ska lyfta ut händerna ur buren. När de gjort så har jag gjort det motsatta - dvs hållit kvar händerna på plats.
Så, ja - ordentliga handskar är mitt tips. Då slipper du känna dig rädd och gerbilen förstår att han inte "blir av" med dig bara för att han bits. Hade du inte haft handskar kanske du (omedvetet) rört dig mer hackigt och flyktigt, det hade han säkert känt av och det kan smitta av sig. Det är bättre att vara lugn och bestämd till sättet. Prata gärna med dem också, och locka/belöna med godis som du sa :)
#1 tack så mycket men ja, tro det eller ej, redan löst sej! tror han blev lite för rädd, men det går framåt och han nafsar inte ens, men följer med den andra som tom äter ur min hand, ingen av den springer iväg lika fort när jag ger dem en liten klapp! och håller kvar handen även om dem nafsar, vilket inte Lotus gör!!! kan tom komma och störa där dem sover, och dem är alltid framme när jag fixar i buren osv, kommer löna sej med mitt hårda jobb! tror mina råttor blir lite putt på mej dock hehe. :D