Hur länge i separata "burar"?
Tyvärr så förolyckades en av våra gerbiler i dag. R.I.P Vanilj…. Nu så skaffade vi 2 nya och nu undrar vi hur länge de kan ta innan dom kan vara i samma akvarium. Dom nosar på varandra genom nätet och ställer sig på bakbenen mot nätet och så. Nu ligger dom och sover och jag kan inte hjälpa de men jag tycker så synd om han som vart kvar ensam. Kan dom sörja ihjäl sig eller? Vore tacksam för svar.
byt sida på dem 2 ggr dag. hade en tjej som jag försökta sätta ihop med ett par andra tjejer i 3 månader och de slogs fortfarande. då jag fick hem mina nya tjejer försökte jag med dem istället och på 2 dagar bodde de i samma bur helt utan bråk. givetvis sjukt nöjd med att jag lyckades,även fast det var honor som sägs vara så svåra att sätta ihop.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Tack snälla du för att du delar med dig av dina erfarenheter. Våra är hanar alla 3. De ska visst vara lättare men jag vet inte jag. Är väl bara att vänta och se kanske. Och hoppas, annars så blir de tårar igen……
hur gamla är de? antar att du har de i delad bur eftersom du skrev att de nosar på varandra:) och låt dem träffas på en sida av buren,jag brukar välja den sida med de som har lägre rang(om det nu spelar någon roll) och låt de träffas kanse en gång varje dag. så har jag gjort och det har funkat jättebra!
// Linah
Gerbilsidan
Dom är ca 3,4 månader, allihopa, och dom sa att det inte kommer att bli något problem. Håller tummarna för att det kommer att gå bra. Läste här förut att det ska helst vara små gerbiler när man ska försöka med detta. Nåväl, tiden får utvisa.
okej,borde ju funka men är inte säkert. hoppas det funkar!
// Linah
Gerbilsidan
Mitt ena par som jag satteihop satte ihop sig själv förmodligen under natten till dag 2. Den lilla/nya ungen hade pressat sig imellan gallret. Det andra paret som jag satte ihop fick sitta i 4 dagar tror jag det var. Men det vara mest för min skull så att jag skulle känna mig mer bekväm. Men inga problem har uppståt än mellan paren :k)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Tack för svaren jag fått, är väldigt glad för att ni orkar svara på alla frågor. Vi hade dom ute tillsammans i soffan i går och det gick bra. Men jag vågar inte riktigt ännu hoppas att det ska funka. Jag jobbar ca 4 tim om dagen och skulle något hända under tiden så vet jag inte vad jag skulle göra. Barnen är hemma men jag vill inte att dom ska ta ett sådant ansvar ännu. Dom är 11 1/2 men ändå. …
Trot om ni vill, men vi har kunnat släppa ihop dom nu i kväll. Dom har lekt och nosat på varandra och det har gått så himla bra. Så ikväll sover dom i akvariet och med nytt torv och hö. Och mat så klart :).
hur mycket kostar en torvbal?
hur mycket går det åt till ert akvarium?
#8 så bra! grattis 😃
Vad härligt att dom verkar komma överens och trivs med varandra! 👍
Tack alla snälla…. En torvbal här kostar 100 eller 150, jag minns inte riktigt, länge sen jag köpte den. Det går åt ca 40-50 liter. Vi fyller på med hinkar så 4-5 st med andra ord :). Och det ser ut som det går åt ca 1/4 del per gång. Jag tycker de är billigt och dom bara älskar att gräva i det. Så det är värt lite damm som det blir när man ska göra rent och fylla på nytt. Hoppas att du får tag på det du oxå…..:)
för tillfället har jag blandat spån och hampaströ, men när det är slut kan det hända att jag testar torv. är det stalltorv du kör?
behöver bara städa varannan månad så ströet jag har kommer räcka ett tag ;)
#13 jag vet faktiskt inte. Det står bara torvströ på balen, det är brunt iaf. Vi hade ju kutterspån förut men dom bara älskar det här. Hoppas att du hittar något som kommer att funka för dig :)