Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1694 ggr
kaninbollen
0

Hjul?

ska man ha ett springhjul till gerbilerna?

på vissa hemsidor står det att man måste ha det, och vissa står det att det är totalförbjudet! vad säger ni?

[ravvie]
0

Jag har hört att det kan skada dem samt att de kan bli fanatiska och kanske springer där alldeles för mycket.
Det är nog bättre att låta dem springa ute på golvet, sängen, soffan istället.

frukost
0

Dom kan göra illa svansen och ryggen har jag för mig …

tjiggit
0

Jag har inget hjul till mina. De får sin motion genom att gräva eller vara ute och springa istället. Det finns en del artiklar om hjul och oavsett om de är vetenskapligt korrekta eller ej så ger jag hellre mina djur "naturlig" motion.

Asa-N
0

Här förekommer inga hjul i buren heller, jag har ett stort hjul, 23 cm, i aktivitetslådan, där de ibland tar ett varv eller två, men det hjulet är dels stort och dels klätt med kartong så inga tassar kan brytas.

frukost
0

Mina springer runt i buren och gräver, men dom får självklart spring runt i lite sängar ^^

Gerbilflicka
0

Gerbiler ska få gräva, inte springa i hjul. Om de springer i hjul har de ryggen och svansen (som är en förlängning av ryggraden) i en böjd, onaturlig ställning som ger smärtor i rygg/nacke och fyskiska + psykiska problem.

[bimbim]
0

#6 Jag tror också att du har helt rätt och jag vet att det finns artiklar om det på sidan, men jag kan ändå inte låta bli att undra, borde inte riktigt stora hjul fungera då böjningen på ryggraden blir relativt liten?

Silverpumans
0

dessutom blir de stressade av att springa i hjulet - ÄVEN om det bara gäller en liten stund!

Asa-N
0

Ja som jag skrev här uppe så kommer mina bara i kontakt med hjul de gånger de är i vår aktivitetslåda och de gångerna är de just inte ett dugg intresserade av hjulet, någon av dem kanske hoppar in i hjulet, springer/går något varv, för att sedan ägna sig åt att springa runt i själva lådan och gnaga på de trägrejor som finns där. Det är knappt att hamstrarna är intresserade av hjulet, bara Grizzly som älskar sitt hjul och springer i det varje kväll en stund, dock inte överdrivet länge.

Gerbilflicka
0

#7 Jovisst, det är inte stor skillnad rent gradmässigt, men även en liten böjning skadar kroppen. Försök själv springa på ett konstigt sätt, med ryggraden lutad eller böjd, medan du försöker röra dig normalt. Så fort du tar kroppen ur dess naturliga läga och lägger på rörelse så får du ont.

Något så simpelt som att sitta med krökt rygg och rak rygg gör ju stor skillnad för oss; Sitter man ihopsjunken blir andningen sämre, man får inte de rätta musklerna i ryggen naturligt och man får inte sällan ont av det, särskilt om det har hållit på en längre period. Rätar man på ryggen och sitter rätt så slipper du dessa problem.
Ett ännu mer påtagligt exempel; hur många har inte någon gång vaknat upp med smärtor i rygg/nacke pga att de sov i en konstig ställning?

I skolan testar man alla barn så att de har en rak rygg. Det gör man av en anledning, just för att det inte är nyttigt att gå runt med en ryggrad som inte är rak. Så du ser, det är ingen nyhet för någon att däggdjur tar skada av att böja ryggraden i en onaturlig ställning och röra sig samtidigt eller stanna där för länge eller för ofta.