allergi
Hej! Jag undrar om någon vet hur man märker om man är allergisk mot gerbiler. Har haft gerbiler sedan ungefär 2 månader tillbaka och har under denna tid fått kliande eksem på händerna. Har någon varit med om liknande?
Kommer det i samband efter hanteringen av gerbilerna? Många som är allergiska brukar reagera på spånet. Vad har du för strö?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
inte alls säker med har började få det när jag skaffade gerbilerna. Har tidigare haft marsvin och hamster och haft samma spån som nu (kutterspån) och har aldrig varit något problem.. :/
Aj då… Ja då kan det ju kanske vara gerbilerna du reagerar på i så fall om du inte kan komma på något annat som är nytt i din vardag förutom gerbilerna som skulle kunnat orsaka reaktion. Har du varit ute mycket i solen? Tänkte om det är soleksem? Har du några andra allergier som du vet om?
Jag tror att det kanske kan vara så… Gerbilerna är det enda nya i min vardag, har hund och katt sen flera år tillbaka men aldrig reagerat på dem… Kan det vara något speciellt med gerbiler man kan reagera på? Nä inte ovanligt mycket i solen och har inga andra allergier :(
Det kan ju vara urinet du reagerar på. Det brukar oftast vara urinet som allergiker reagerar på när det kommer till små gnagare. Iaf bland råttor och möss brukar det vara orsaken till allergiska utslag.
Du kanske ska testa att tvätta händerna nogrant efter varje hantering och se ifall de hjälper mot din eksem?
Jag ska tetsa, tack så mycket för hjälpen Anne.K :)
Aj aj, eksem är aldrig trevligt. Att tvätta händerna noggrant är jättebra, som Anne säger. När jag klappar katter brukar det börja med att det kliar mellan fingrarna (hade eksem där när jag var liten) och så fort jag råkar snudda med händerna i ansiktet så börjar det klia där också. Så om du försöker att avgränsa kontakten med gerbilerna till enbart händerna och sedan tvättar dem noggrant så borde du ju inte ha så mycket allergener kvar som du bär omkring på.
Gällande eksemet och klådan - smörj in med kortison. Tror det finns mildare krämer receptfritt på Apoteket, starkare varianter kräver recept. Kan vara bra att ta kortisonet på kvällen eftersom huden inte får exponeras för solljus när en precis smörjt på kortison.