Ögoninflammation?
Hej! Jag har inte varit aktiv här på ett tag men jag behöver lite råd om en av mina gerbiler. I några dagar så har hon verkat lite hängig, sovit mycket och inte riktigt varit som vanligt. Jag tänkte att hon kanske var förkyld eller något så jag bara avvaktade, gav lättäten mat och extra bomatrial. Men idag så har gerbilens ögon inte öppnats och det ser ut som om hon försöker öppna dem för hon licksom gnuggar tassarna mot ögonen. Hon har varit uppe och gått och ätit lite men hela tiden med stängda ögon. Kan detta vara någon slags inflation i ögat? Det rinner inte från ögat utan det är bara lite kladd i ena ögonvrån. Borde jag ta henne till en veterinär eller hur ska jag göra? / Lisa
//Lisa :)
Rinner nosen? Eller är det enbart i ögonen problemet sitter? Du kan prova ta en tops och fukta i ljummet vatten och torka bort gegget lite försiktigt och se om gerbilen får upp ögonen efter det. Hur är allmäntillståndet på gerbilen?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nej, ingen rinnig nos. Gerbilen äter, men inte lika mycket som vanligt och hon är ganska mycket tröttare än vanligt men kommer ändå fram och hälsar om man stoppar ner handen. Ska prova att fukta en tops och se om kladdet försvinner :)
Jag provade det där med topsen och ljummet vatten men det funkade inte, ögonen är fortfarande stängda…. :(
Ta gerbilen till veterinär. Kan va ögoninflammation.
Vi hann tyvärr inte ta henne till veterinären då hon är död nu :,( RIP Nutella
Stackaren. Då var hon sjuk. Av bara ögoninflammation dör dom inte av. Beklagar förlusten av din lilla vän :(.