Vill bli uppfödare
Hej allesammans! Har haft gerbiler i många år men bara som sällskap. Jag har nu blivit intresserad av att börja föda upp. De gerbiler jag har nu har inga stamtavlor men de jag ska avla på kommer ha det. Jag håller annars på med kattuppfödning så uppfödning i allmänhet är jag van med. Men jag kan ingenting om gerbilernas genetik. Någon som vill ge tips och råd? Skulle egentligen behöva gå en liten kurs i gerbilens genetik och uppfödning :P Alla dessa bokstäver förstår jag nada av :P Skulle verkligen uppskatta om någon ville berätta hur allt går till. Måste man va medlem någonstans och måste man va registrerad för att få stamtavla till ungarna? Tack på förhand!
Hej!
Vad spännande att du vill börja föda upp gerbiler :).
Att läsa på om genetik innan är ju bra, det finns lite artiklar här på forumet om hur det fungerar.
För att få stamtavlor på sina ungar så måste man vara medlem i en förening för att kunna få registrera gerbilungar. Och vill man bli registrerad uppfödare med eget uppfödarnamn så ska man ha vart medlem i 1 år (iaf. om det är SHF man går med i) innan man får ansöka om att registrera sin uppfödning och få ett prefix efter att man blivit godkänd på uppfödarprovet. :)
Lite snabbt svar. Undrar du något mer så är det bara att fråga :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack så mycket för svar! :) Trodde inte man va tvungen att vänta så länge. Är ju så bebissugen :P Vad anser ni om att man tar någon kull innan man får registrera? Inom kattvärlden är det inte så populärt men då kan du bli registrerad uppfödare direkt du blir medlem och du behöver inte göra något prov. Använder man alltid egna hanar? Återigen, inom kattvärlden lånar man ofta in andra hanar för parning. Görs det inom gerbilaveln också? Måste man använda honan/hanen som är ranghög i flocken? Kan förstå att honan måste va det men hanen också..? Om man har en hane/hona som inte är ranghög men som kan ge någon speciell färg man är ute efter, hur ska man göra då?
#2 jo innan man reggar sig måste man ha haft minst en kull på den art man föder upp.
nej man kan låna hanar. jag har nyss lånat ut min hane till en tjej som ska ta kull på sin gerbil. det kan ju vara smart att låna,då slipper man ha tusen gerbiler hemma. ja honan är ett måste. hanen spelar inte lika stor roll men då de parar sig kan hanen få för sig att klättra i rang,och det KAN då bli bråk,hände mig en gång,men efter ett tag utan att ha träffat varandra så lugnade dem sig. om man har en speciell kan man välja att sätta den i avelspar. de får ju max ha 3 kullar rekommenderat alltså,och man bör då ta ut hanen då första kullen är ca.3 veckor. sen får man då spara en hane åt pappan och en hona åt mamman.
hoppas att du fick svar på något iaf:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#2 Det är vanligt att man tar ett par kullar innan man blir registrerad uppfödare på smådjur. Det är ju så man lär sig mer om uppfödning också. Man kan direkt när man blir medlem i en förening boka sitt uppfödarnamn så ingen tar det men först efter 1 år får man skriva provet och betala avgiften för att få sin uppfödning reggad. Först då får dina djur ditt uppfödarnamn i stamtavlan, djur födda innan uppfödningen registrerades får däremot inte ditt uppfödarnamn i efterhand.
Inom smådjur gäller det att ha bra kontakt med andra uppfödare och det är vanligt att man som ny har en annan uppfödare som mentor. Att kunna fråga om tips & råd och allt. En sådan mentor skulle också låna ut gerbilhanar det är ju helt beroende på vad uppfödaren själv tycker.
Smådjur tar ju långt mindre plats än katter så det är ganska vanligt att man som liten-mellanstor uppfödare har ca 10-20 gerbiler hemma. Det är rätt viktigt att alltid ha extraburar och möjlighet att dela på dem om nödvändigt om de inte kommer överens. Har man inte plats för fler burar så ska man inte ta fler kullar för man måste alltid kunna erbjuda ungarna egna burar (1 för honor, 1 för hanar) under tiden de bor kvar och är på väg att säljas. Ibland har man otur och inte hittar köpare till alla, då måste man kunna ha plats för dem själv.
Det är rätt vanligt att uppfödare väljer stora genomskinliga förvaringslådor (65-130L) och bygger om till burar. Det är dock inget krav men det är ett sätt att kunna ha burar som inte är jobbiga att flytta runt, är billiga och är lättstädade. Se till att de har slät insida bara och att man har nät i locket till ventilering. Gnagvänliga kanter på insidan och borrade hål för ventilering är inte att rekommendera, det är ändå gnagare som lätt tar sig ut om man ger dem möjligheten till det.
Man måste para en ranghög hona om hon sitter med en annan hona. Likadant med hanar, man parar en ranghög hane. Vill du ändå para ranglåga djur så ska de ha egna burar för att må bra och kunna uppfostra sina ungar utan risk för bråk av de ranghöga. Ranghöga djur kan annars attackera de ranglåga eller dess ungar.
MvH Tsunamis
Du har fått ett jätte bra svar av tsunami's som sammanfattat allt väldigt bra :)
Tack så mycket för väldigt bra svar :) Känner mig supertaggad att påbörja uppfödning :D Vad finns det för olika ställen man kan va medlem på och vilka föredrar ni? Typ SHF osv… Är inte medlem någonstans än. Även om man inte blivit registrerad uppfödare än, "måste" då föräldradjuren ha stamtavla? Förstår ju att det är att föredra med tanke på linje bakom men är det okej att jag tar kull på gerbiler utan stamtavla också? Finns det några sjukdomar man kan testa mot? Hittade ett Juwel möbelakvarium på 120 liter. Räcker det till två honor? Skulle man kunna ha flera hanar i det eller hur många tycker ni passar i det? Funderar på att skaffa ett ännu större till hanarna då jag hade tänkt sätta ihop 3-4 st. Honorna håller jag två och två.
Putt för senaste inlägget från mig :)
#6 Idagsläget finns det nog bara två föreningar att välja på för gerbiler så vitt jag vet. Dels är det SHF som du nämnde (den föreningen är jag medlem i samt godkänd registrerad uppfödare) och så har vi Svenska Gerbilföreningen.
Alla har olika åsikter angående vilken förening som rekommenderas. Så jag föreslår att du läser igenom båda föreningarnas sidor så att du får en egen uppfattning om dom och så väljer du den föreningen som du känner passar dig och dina avelsmål bäst. Sedan är det inget som hindrar att du blir medlem i båda föreningarna, det finns de uppfödare som gör så också :) .
Jag själv gillar SHF iaf. då jag tycker det är bra stämning i föreningen och föreningen är ganska aktiv. Gerbilsektionen i föreningen skulle helt klart behöva fler engagerade uppfödare och medlemmar så att det blir lättare att få igång mer aktiviteter och utställningar t.ex.
SHF rör sig mycket runt omkring i västra götalands trakterna när det gäller aktiviteter. Jag vet inte vart i landet du bor? Men ju fler som bor på andra områden i sverige ansluter sig till föreningen desto lättare blir det för föreningen att även anordna aktiviteter på andra håll i landet. :)
Men iaf. läs på om båda föreningarna, ta även kontakt med de som leder föreningarna för mer ingående information och bilda dig sedan en egen uppfattning om vilken förening du vill ansluta dig till :).
Angående stamtavla på avelsdjuren så är det helt klart att föredra om man vill veta vad man avlar på. Med djur med stamtavla så kan man släktforska och kontrollera hälsan långt bak så att man vet vad man avlar på och vilka risker det finns med djurets gener och hur friskt det är.
Att avla på djur med okänt ursprung avråder jag starkt. Då vet du inte alls vad du får för reslutat varken när det gäller hälsan eller temperamentet. Har du ruskigt otur kan det resultera i sjukliga ungar samt agressiva gerbiler (då du inte har någon aning om ifall avelsdjurets syskon eller släkt har agressivitet eller sjukdomar).
Så vill du kunna avla seriöst så gör rätt från början och välj dina avelsdjur noga och med omsorg och var noga med att kolla upp hälsa och temperament i stammen. Gör du detta noga så startar du med en bra grund för din fortsatta avel där du kan arbeta vidare med att få fram så friska och snälla gerbiler som möjligt :) .
120 liter räcker fint till 2 honor :)