Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 526 ggr
The Animallovers!!!
2014-06-11 16:55
0

Allergisäkra?

Hejsan!:-) Jag vill så jättegärna ha två gerbiler men mamma och storebror är allergiska dock inte extremt allergiska. Så jag undrar om gerbiler är "allergisäkra"? Mamma är ganska kritisk mot att ta in pälsdjur i huset:-( men jag nästan VET att det kommer funka. Sedan min andra fråga: om dem nu mot förmodan inte tål gerbiler är det svårt att "städa" bort det sen om ni fattar vad jag menar:-) Vill gärna ha snälla och trevliga svar!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

lollynonna
2014-06-11 17:06
0

hej! man är oftast inte allergisk mot själva gerbilen utan mot spån och hö osv. min mamma är allergisk och har astma men klarar av dem bra. jag har ett eget gerbilrum,och där kan det lukta lite men jag har 11 gerbiler och 5 burar. och man behöver inte städa så ofta heller. jag städar 1/2 ggr i månaden,men vissa av mina gerbiler håller spånet jätterent så hos dem städar jag mindre,medans ett annat par luktar INTE gott efter 2-3 veckor. dock är ena hanar och andra honor och hanar brukar oftast lukta mer. men det är faktiskt bara dessa hanar som jag haft som luktar så mycket…

haha sorry för flummig kommentar😃

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

The Animallovers!!!
2014-06-11 17:10
0

Okej, tack så jättemycket!:-)

The Animallovers!!!
2014-06-11 17:24
0

Om dem nu inte tål kutterspån, vilket annat luktfritt underlag tycker ni ör bäst?:-D

The Animallovers!!!
2014-06-11 17:39
0

Jag tycker att hampaströ verkar bra:D

The Animallovers!!!
2014-06-11 18:13
0

Ingen som har något tips på underlag?:D

ulrikame
2014-06-11 18:19
0

gerbiler är bra djur för de som är allergiska. vet i alla fall en uppfödare här på forumet som är allergisk men tål gerbiler. material som är bra om man har allergiker i hushållet är hampaströ…

det dammar inte så mycket men man bör ha mycket kartonger dock för att hjälpa de att stabilisera upp gångarna.

jag ska testa att blanda kutterspån och hampaströ vid nästa städning och även ha rivet papper mm för att stabilisera gångarna åt de

The Animallovers!!!
2014-06-11 19:16
0

Aha, tack så mycket!

Anne.K
2014-06-12 07:35
1

Jag sålde ett par gerbiler till en person som är dunder allergiskt mot alla pälsdjur. Men gerbilerna verkar hon tåla och känner inte av något så hon är överlycklig över att ha hittat ett pälsdjur som hon tål :). Det enda hon reagerar lite på är ströet men på den fronten kan man prova sig fram med olika sorter tills man hittar ett som inte triggar allergin :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

The Animallovers!!!
2014-06-12 13:11
0

Tack så mycket! Ja det låter ju väldigt posetivt om gerbiler och allergi inte bara här iFokus utan även på andra sidor:) tror jag kommer få gerbiler snart:D Jag ska i så fall skaffa två hanar som jag tror ska heta Balder och Hobbit

ForeverEmma_
2014-06-12 15:53
0

Min pappa tål inte kutterspån så jätte bra så har Alspån blandat med carefresh till mina gerbiler här hemma, och det funkar galant. Fina och lång, stora och små gångar blir det

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

The Animallovers!!!
2014-06-12 18:22
0

Åh, vad bra!

Tsunamis
2014-06-13 14:41
0

Som folk sagt så är det olika allergier folk kan ha. Spån, hö eller djuret i sig. Gerbiler är allergivänliga i sig, tål man inte spånet finns det annat man kan ha istället. Tål man inte hö så finns det också annat man kan ge dem att boa med.

Damm kan vissa vara känsliga emot också, och dammigt blir det med vissa bottenströer.

MvH  Tsunamis

The Animallovers!!!
2014-06-13 15:49
0

Tack för alla fina svar

[jenny-]1
2014-06-16 10:37
1

Jag är dammallergiker så därför måste jag ha Carefresh som bottenströ. Fungerar superbra! :) Istället för hö/halm får de boa med hushållspapper. 

Bekanta med pälsdjursallergi har inte haft ont av att hantera gerbilerna. :)