Undringar om buren
Hej
Jag hbar alltid varit lite osäker på min bur strl, 126L, men många har jag sätt har mindre så nu är jag ändå ganska lugn… Men saken är det att alla med sina 100L får plats med så mycket! Jag får knappt plats med någon ting om jag ska ha 20cm med spån så dom kan gräva. Jag har nu tänkt limma (superlim??) fast en avsats som dom ska kunna hoppa upp på men då kommer den ändå vara bara max 2cm från underlaget :(
Ett annat problem jag har är att mina små killar gnager i gallertaket så fort dom kommer åt! Det låter så otroligt mycket och jag vet inte vad jag ska göra. Ibland hänger dom till och med i taket!!
Tacksam för alla svar :)
Hur hög är ditt akvarium? Angående gallertaket så för att slippa att de hänger och gnager kan du byta till siktnät. Det har då små maskor att gerbilerna inte kan gnaga. Jag har själv bytt till siktnät i mina burar och det fungerar fantastiskt, inget mer bitande i nätet :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vart får man tag på siktnät? #1
När jag hade problem med att mina gnagde i gallret brukade jag sätta en kartongbit vid gallret dom gnagde på, så dom inte kom åt det. Detta funkar i och för sig bara om det endast är en plats dom gnager på, man kan ju inte gärna täcka hela nätet med kartong för då blir det förmodligen rätt dålig ventilation. 🤐
#1 Det är 40cm högt ;)
#2 Finns att få tag i på byggvaruhus och liknande. Nu minns jag inte vart jag köpte mitt siktnät exakt tyvärr.
Det verkar ju vara bra CaroC men om det är tyg nät kan dom väl bita sönder hela taket !?
Tygnät är inte lämpligt nej. Det biter dom igenom på nolltid om de börjar testa.