Vet inte vad jag ska välja
Hejsan
Min mamma har lovat mig att jag ska få ett nytt djur om ett par månader, men jag har ett problem jag vet inte vad jag ska välja.
Jag ska välja bland Gerbil, Degus eller marsvin.
Va tycker ni att jag ska välja bland dessa underbara djur?
Det kan bara du välja. Läs på om alla tre ordentligt och känn efter vilka som skulle passa in i ditt liv bäst. Alla djur passar ju inte alla. Försök också att leta upp en seriös uppfödare för det djurslag du väljer och inte djuraffär. Ta även kontakt med uppfödare av alla 3 djurarterna innan du bestämmer dig och fråga om du får komma och hälsa på och träffa djuren i verkligheten för att känna efter vilket djurslag du klickar bäst med :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Är det bara ett djur, eller blir det 2 av det djurslag du väljer? Då alla tre sorter ska ha en kompis.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack så mycket Anne.K Det ska jag göra🙂
#2 Jag ska i så fall ha 3 st av dem, Eftersom att jag ha hört att dessa djur INTE ska vara ensamma🙂
#4 Så bra! :) Hoppas du hittar en sort du tycker om!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#5 Tack👍
Det får du välja helt själv. Jag har haft tre marsvin och mina har varit väldigt tråkiga helt enkelt, jag tröttnade fort på mina. Lite aktivare djur har jag personligen mer intresse för, skaffade dvärghamstrar efter att mina marsvin dött och dom tröttnade jag inte en sekund på. Så jag röstar för gerbil, vet knappt vad degu är för djur 😉. Men det är vad JAG skulle välja av dom 3.
Jag tycker att de 3 djurslagen är väldigt olika.
Gerbiler lever ca 3-4 år, är luktfria och väldigt lättskötta. Du kan lämna dem över en helg bara de har mat och vattenflaska. Kräver bur med mycket spån de kan gräva i. Kan låta en del när de gräver och bökar. Små djur.
Degus lever 8+ år (ofta mer) är luktfria men kräver speciell mat. Kräver stor & hög bur du kan röra sig i. Degus visslar och låter mycket. Medelstort djur.
Marsvin lever ca 8 år, kräver städande varje dag för att inte lukta. Kräver en medelstor låg bur att vara i. marsvin visslar och låter mycket. Stort djur.
MvH Tsunamis
Jag tycker att du ska välja gerbiler! Har själv inte gerbiler men har läst JÄTTEMYCKET om dem och dem verkar helt underbara! Lätta att få tama, kräver mindre plats än marsvin och degu och är lite mer lättskött.
Du kallar det djur, vi kallar det livet!