Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 449 ggr
AnimalLover4-Ever
0

Gerbiler och Degusar

Hejsan

Är ganska ny här på iFokus så så jag får hoppas att detta går bra😉. Jag är jätte intresserad för gerbiler och har varit det i 2-3 år nu.

Och det är några saker som jag behöver hjälp med så jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med det.

Går det att ha gerbiler och degusar i samma bur eller blir det bara bråk emellan dem? isåfall tänkte ha dom i ett 310L akvarium.

Vad får gerbilerna äta och inte äta?

Vad ska man ha i buren?

Ska dom ha akvarium/terrarium eller dunabur?

Gerbilens bur ska väl inte stå i solen?

Hur mycket spån ska man ha i buren?

Vilket spån ska man ha i buren?

Jag har en katt och kommer det att funka med gerbiler och ev degusar om jag ska ha dem också ?

Ja, men det var allt jag kunde komma på nu.

PS Jag vill helst att ni svarar på den första frågan och den sista.

Men ni får jätte Järna svara på dom andra också. 🙂🙂

lollynonna
0

nej man ska intew ha gerbiler och degusar tillsammans. dessutom har degusar andra behov än en gerbil. och det funkar med katt,låt dem inte träffas bara:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

AnimalLover4-Ever
0

Ok då, då vet jag det. Tack så jätte mycket🙂

Anne.K
0

Som redan sagt så ska inte gerbiler och degusar bo i samma bur. De är olika djurarter och de har helt olika behov. Dessutom kan de skada varandra riktigt illa.

Gerbiler ska äta ett foder som är anpassat för deras behov. Har man inte kunskapen att blanda själv (man bör ha bra koll på gerbilens näringsbehov om man ska ge sig på egenblandad mat) så finns det foder i djuraffären som funkar bra som heter Gerbil Nature.

Sedan ska gerbiler ha färskmat ca 1-3 gånger i veckan (absolut inte oftare då de kan bli dåliga i magarna). Man ska inte ge citrusfrukter och inte stenfrukter t.ex.

Inredningen i buren ska vara av trä, kartong, glas, keramik, metall eller papper. Plastsaker ska man undvika då dessa ändå gnags sönder samt att gerbilerna då kan skada sig. 
Springhjul och springbollar är ett stort NEJ till då det är skadligt för deras ryggar.
Hamstervadd, bomull och tyger av olika slag ska absolut inte finnas i buren heller.

Akvarium är det absolut bästa att ha till gerbiler då det är rymningssäkert och man kan ge ordentligt med utrymme åt dom. Dessutom är det lättare att ha ordentligt med spån i. 

Gerbilens bur ska inte stå i solen. Det kan bli en värmefälla då.

Man bör gärna ha minst 15 cm tjock lager med spån. Har man möjlighet till mer så ska man absolut ha det. :)

Jag har två katter och massa gerbiler och det fungerar bra. Så länge man har kattsäkra burar så inte katterna kan komma åt dom så är det lugnt. Man bör dock inte ha dom lösa tillsammans vilket säger sig självt ;) .

Läs gärna artiklarna som finns här på forumet om gerbilskötsel där finns mycket nyttigt att läsa :)

Och har du fler frågor så är vi många här som kan hjälpa dig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

AnimalLover4-Ever
0

Tack så jätte mycket  Anne.K. 🙂

Hur blir det med locket på buren då?

Jag vet att man kan göra ett själv, men jag vet inte var man kan hitta nät, var kan man köpa nät? Vilket nät ska man ha?🙂

Anne.K
0

nät hittar man på diverse byggvaruhus t.ex. Maskorna på nätet bör inte vara större än 1x1 cm. Finns olika nät att välja på. Jag föreslår typ fyrkantsnät (vet inte riktiga namnet på det just nu? ) eller siktnät. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

AnimalLover4-Ever
0

tack så mycket Anne.K🙂