Nafsa och bitas
Våra två nykomlingar till familjen (Svartis och Vitis) har börjat nafsa och bitas de senaste dagarna. Vi städade deras hem och bytte spån och detta gjorde vi innan de blivit tama. Det kanske inte var en bra ide?
Finns några tips på hur man ska göra för att få dem att sluta med bitandet och nafsandet?
Undrar björnen.
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
du säger till de som om de vore en hund. du kan även blåsa på de när de bits/nafsas så de lär sig att de inte får göra så. de är lite som småbarn som vill bita lite i nya saker för att testa vad det är för nåt
#1 Att blåsa på de kommer göra att de undviker och blir rädd för dig! De förstår inte riktigt heller som hundar. Och det är inte alls så som med bebisar, naffsar dom kan det vara så, men det är ofta av rädsla och försvar de bits. Dessa är ju inte tama, skulle du vilja göra dina gerbiler ännu otamare än vad de är?
#0 Jag har inte hanterat bitska gerbiler men jag skulle ge dom mandel, eller något de gillar för att få dom att tycka att du är bra. De gör även att de känner dig som att du ger mat, inte är mat. Om mina killar tror att mina fötter skulle vara goda och naffsar lite lätt så drar jag lätt ett finger över ryggen på dom, då dom inte gillar beröring när dom är ute och springer. I buren om dom råkar missta mitt finger som något gott så gör jag inget.
jag har aldrig blåst på de vet bara att en del anser att det funkar.
när mina bits så så säger jag schh eller lägger fingret på deras nos. då slutar mina och det har jag gjort sen de kom hem och inte var så tama… funkar kanon bra på mina gerbiler. kan inte påstå att de är rädda för mig då de gärna klättrar upp på mig när jag lägger ner handen… bland det bästa de vet är när jag har morgonrocken på mig och de får klättra i den….