Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1786 ggr
Ridtravartjej
0

En viktig fråga!

Asso vet inte om detta är vanligt bland gerbilder, men gräver era mycket? Och då menar jag inte gräver gånger och så utan i botten av buren? Mina gräver och gräver i botten även om de inte är nå spån där, ena är värre än den andra, hon kan sitta i ena glas burken jag har i buren och gräva i flera minuter. Blir galen på detta grävande då dom börjar när jag ska gå och lägga mig och de låter hur mycket som helst!

Vad ska jag göra? Tips!!

ulrikame
0

ibland kan de göra det för att de tänkt att det ska gå att fortsätta gräva gång eller hål och ibland blir det en ovana…. när jag ser att mina gör det så brukar jag putta dit lite mer spån eller lägga dit lite kartong för att få de att sluta

Ridtravartjej
0

#1 om jag märkt att dom grävt ner till botten lägger jag dit mer spån eller nåt annat som stoppar så dom inte kan fortsätta gräva där, men dom fortsätter ändå. Den enda som gräver hela tiden när hon är vaken gräver överallt. Hon kan sitta i sandskålen och gräva hur länge som helst. I glasskålarna gräver hon som tusan och även om jag lägger dit spån så gräver dom bort de direkt.

ulrikame
0

då kan det ha blivit en ovana, hoppas att andra här på forumet med mer erfarenhet av det svarar…

Ridtravartjej
0

#3 jo, dom är ca 1år vet inte exakt då jag har tagit över dem, och buren jag fick dem i va en galler bur så dom har inte haft nåt att gräva i. Nu har dom min egenbyggda bur med 15-20cm spån men håller på ändå. Blir galen helt seriöst :o

ForeverEmma_
0

Min gör det.

För min ena bor i ett akvarie och det låter inget när hon gräver mot glovet eller väggarna. Dock min andra som bor för tillfället i en duna bur där blir jag tokig på henne när hon gräver mot kanterna och golv dock så gör hon inte det så jätte mycket

Det du kan göra om du vill slippa ljudet är att sova med öronpropp. Jag sover med öronpropp nån gång ibland. Sov förr mycket mer med det då jag inte var så van med deras ljud men nu stör dem inte så jätte mycket

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ulrikame
0

det kan vara så att hon har utvecklat en ovana beroende på att hon inte haft möjlighet till att få utlopp till grävbehovet tidigare.

testa att packa den där glasburken ordentligt med spån så att hon får lov att jobba lite extra för att få bort det…

ge de även mer kartonger, papper och grenar även om du tycker att du gett de mycket så kanske de behöver ännu mer innan grävbehovet kanske minskar till det normala för de. vad har du för sand???

när hon gräver ser hon ut att hamna typ i trans???

gör hon det så är det en ovana, men det kan anne här på forumet mer om än jag. det kan även vara så att hon tycker att precis där ska det vara grävt för det kan mina få för sig ibland :D och då hjälper det att putta ner mer spån eller kartongbitar mm …

Ridtravartjej
1

#6 att packa glasburken tror jag inte funkar. 
Men ska försöka fixa mer grenar och såna saker! Ska även försöka bygga nån typ av våning i trä som jag kan ställa mat och vatten och sanden på så dom slipper skvätta all spån i dom skålarna. Men just nu har dom ett pringles rör, nån kartong till min elvisp och en sandwich kartong. Men måste skaffa mer. Har sagt till killen att hans familj ska spara alla toarullar så dom får mer sånt!

ulrikame
0

du kan använda pasta kartonger och flingkartonger också :)

kolla runt om du har nån som tex har papprör du kan få. kan finnas på tygaffärer tex. de som är för små för de att springa i kan man klippa sönder så de kan gnaga på de istället :D

känner du nån med löfbergs lilas kapselmaskin så kolla om du kan få deras kartonger som kapslarna är i för de är i alla fall favoriter hos mina småpluttar :) barrträd bör du inte ge de för terpentinet som finns i de är giftiga men björk asp mm kan du ge…

med björk och asp kan man även behålla bladen, även så med äppelträdgrenar :D

ulrikame
1

här har du en artikel om beteendestörningar och vad man kan göra :)

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d716f61b9cb46224407d78b-gerbilens-beteendestorningar#articles-2

ForeverEmma_
0

Om jag var du så skulle jag ta ut pringelsröret. Det är i försäg inte plast (vet inte vad det är gjort av), men kan tänka mig att det inte är så bra för dem om dem skulle få det i sig

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

lollynonna
0

#10 det är gjort av kartong. om man rengör det och tar bort botten är det väl inte farligt?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Ridtravartjej
0

#10 tänker som #11 skar bort botten och toppen för att vara säker, så la jag in de och dom verkar väldigt nöjda över det! :)