Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: genetik-färger
Läst 518 ggr
lollynonna
0

hur långt bak går det att avla?

hur långt bak går det att avla fram färger? i mina kommande gerbilers stamtavla så står det längst bak ivory cream,pink eyed white, och silver nutmeg bland annat, och det är färger som jag tycker är väldigt fina! går det att avla fram de färgerna(klart det går,men ),och isf hur? ska man hitta nån bärarhane? nu kanske jag inte ska göra det,men genetik är ju alltid intressant!:) och hur pass vanligt är ivory cream? går det att avla fram trots att det är 3 generationer bak,och att jag inte har bärarhane?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Lamina
1

Det beror ju helt på om anlagen haft turen nog att hänga med alla dessa generationer. Ett anlag kan hänga med i flera generationer utan att man märker det, eller gå förlorat redan i generation 2. Om en förälder bär på ett anlag så kommer 50% av ungarna också bära på det. Men vilka som gör det kan man inte veta utan testparning. Man har alltså 50% chans att föra anlaget vidare om man avlar på en av ungarna. Bär ungen inte på anlaget så går det förlorat. Bär ungen på anlaget så ärver 50% av dens ungar det, och så börjar det om igen. Sannolikheten att man skulle råka avla på just dom ungarna som bär på anlaget i flera generationer är ju inte sådär jättestor. Men som sagt, anlag KAN hänga med ett bra tag…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

lollynonna
0

#1 jaha! då får man hoppas att dom här gerbilerna bär på det anlaget:) det var en bra förklaring:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

moawi
0

Jag har fått rödögda ungar fastän varken mamman eller pappa haft en enda rödögd släkting så långt bak stammen räckte. 

Det är väl visserligen ganska ovanligt att recessiva gener följer med så länge… Men å andra sidan är det det som är så spännande med just recessiva, för ibland blir en minst sagt överraskad!

Så med lite tur så bär dina gerbiler på både grått och rödögt (g och p) vilket är de gener som krävs för att få fram Ivory Cream 😃

Vad är de för färger förresten? De honorna du ska avla på alltså.

lollynonna
1

#3 oj nå har det följt med länge! vad räknas grått som? mina gerbiler(som äntligen har kommit hem:D) är en colorpoint agouti(eller säger man cp GREY agouti?) och en BEW:) haha sorry för rörigt inlägg;)

// Linah 

SolGerbilsidanSol