Spara unge
Hej, jag har en kompis som ska starta gerbiluppfödning snart så bad han mig fråga på ett forum om några saker:)
Kan man spara en unge (hona såklart) från en kull som sedan bor tillsammans med sin mamma livet ut? Mamman har tidigare bott ensam då hon inte har accepterat tidigare rumskamrater. Han hade bara planerat att ta en kull på honan tror jag genom handparning med en lånad hane
Tacksam för VÄNLIGA svar:)
Har du inte redan gjort en tråd om det här som heter Uppfödning:)
Vila i frid Vanilj & Molly
#1 Är det så viktigt? Jag hade uppskattat om någon trevlig kan svara på frågorna jag ställt istället :)
ursäkta men vad menar du med trevlig… har jag skrivit något otrevligt eller?
Vila i frid Vanilj & Molly
hon på pekade bara att du hade gjort dubbel trådar inget otrevligt med det, utan ditt svar där i mot var inte så speciellt trevligt ts
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
ja det kan man. har själv gjort det,och det brukar ju vara lättare då man inte behöver sätta ihop någon då.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag har tagit bort din andra tråd som hade exakt samma ämne, eftersom det är onödigt med kopior. 🙂
Tindra8899 har inte alls varit otrevlig, utan ställde bara en enkel fråga. Var snäll och undvik att anklaga folk för diverse saker som inte stämmer (och detta gäller såklart alla medlemmar).
-
Man kan spara en unge som får leva ihop med mamman, ja.
Funderar dock ifall det är så lämpligt att ta en kull på en hona som har svårt att komma överens med en kompis? Med tanke på att hon då kommer behöva bo med kanske 3-8 stycken små ungar. Man vill ju inte att det slutar så olyckligt att hon dödar ungarna, men det kanske är annorlunda när det gäller hennes egna ungar? Näh, lämnar över den här frågan till någon mer kunnig, frågor om avel inte är min starkaste sida… 😊
Att komma överens med sina egna ungar och en annan, utomstående gerbil behöver inte vara samma sak.
Däremot skulle jag aldrig avla på en hona som inte accepterar sällskap trots upprepade (och korrekt genomförda) försök till introducering. Även om hon tar bra hand om sina ungar och bor ihop med sin dotter så är gerbiler flockdjur. Fixar de inte att bo med andra så är det inget man vill avla vidare på.
Finns alltså mer att ta hänsyn till än utseende, hälsa och temperament när en avlar. Socialt beteende är en sådan sak :)