Gerbil i lera
Som en del av er (som hänger på hif) kanske redan vet så brukar jag göra lite hamstrar i lera, och måla. Jag provade att göra en gerbil också haha, det var svårare än jag trodde. Den blev jätte söt, men kanske inte så lik just en gerbil.
Ser mest ut som en blandning mellan mumintroll/känguru 😇
Så ni som har gerbiler, vad är mest "fel" på denna? Har den för litet huvud?
Har aldrig haft gerbiler själv så jag har bara försökt göra utefter foton, men proportionerna var inte så lätta.
Den är inte målad än så den ser väldigt tråkig ut, men ni får gärna komma med tips på vad jag ska tänka på till nästa gerbilfigur! Känns som att huvudet bör vara lite större, och bredare?

The little mumintroll ;)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tycker att den ser lite för tjock ut och lite för lite slank ut, gerbiler är ju inte lika allmänt knubbiga som hamstrar 😛
// Nadja
Ja jag tänkte på det jag också, att den är lite för "grov" i kroppen..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Om man gör dem slankare, lite mer avlånga- och lite större och bredare huvud kanske det blir mer likt?
_
kommenterade med två bilder på hif:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Ja det tror jag skulle bli mycket bättre🙂
Är ju ingen gerbilmänniska egentligen, men umgås rätt så mycket med min kompis fyra så har lite koll på hur de är. Väldigt roliga djur 😃
// Nadja
Tack tack! Jag får prova göra en smalare nästa gång, ska försöka måla denna till en burmese har jag tänkt. Älskar den färgen 😉
_
jag har en burmese!(egenuppfödd dessutom)vill du ha bilder?;)
// Linah
Gerbilsidan
#7 Ja de är verkligen vackra, älskar verkligen siamese och burmese hos alla djurslag som kan vara den färgen. Synd att det inte finns på guldhamstrar 😃
Jag googlar bilder när jag ska måla den, men tack iaf !
_
Sööt hihi 😛 men ja som de andra säger så blir gerbielr inte fullt så runda. Och är de runda så är de mer jämnt fördelat över hela kroppen inte bara baken. De brukar lägga på sig lite kring nacken mestadels.
Längre bakben har de också, men det kommer du se när du börjar forma bakdelen annorlunda.
MvH Tsunamis
Ja, jag får försöka göra den tunnare och behålla bakbenen lite längre, vete tusan om jag kommer att få den att se ut som en gerbil men det är ju värt å prova :)
_
hur gick det här då? blev det nån mer gerbil?😃
// Linah
Gerbilsidan
Nja.. har målat den jag gjorde men har inte haft varken tid eller lust att göra någon fler. Vet inte om jag är så bra på gerbiler 😮
_
#12 jaha,synd:( men du kan väl lägga upp bild på den du målade?:D
// Linah
Gerbilsidan
#13 Nja, kaanske.. vet inte om den blev så bra hehe
_
#14 jo det blev den säkert! du är så duktig på att göra figurer:)
// Linah
Gerbilsidan