ljusgul/vit tand
Jag var hos veterinären med mina gerbiler förra veckan då jag trodde de hade för långa tänder. Vilket de inte hade, utan deras undertänder kunde även bli lite längre till och med.
Men i alla fall så upptäckte veterinären en annan sak på min ena gerbil. Att hon hade en ljusgul/vit tand. Jag hade nog aldrig upptäckt det om hon hade sagt det. Men jag fick i alla fall reda på att det är för hon inte får upp sin näring som hon ska då (man lär sig något nytt). Men hon sa att det skulle förmodligen lösa sig själv förhoppningsvis innan den blir dålig och går av.
Men jag tänkte om ni har någon tips på om det är något jag möjligtvis kan ge som kanske kan hjälpa till att få den tanden gul igen.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
putt
Vita tänder beror som sagt på brist, tror att det framförallt beror på brist på vitaminer, så du kan kanske testa ge henne mer vitaminrik mat?
Okej, men vad för typ av mat ska jag ge?
Dom på djuraffären sa att vi skulle ve våra en droppe per dl vatten av detta: Allvitamin speciellt för växande djur, www.vitamixhb.se. Om det hjälper eller inte vet jag inte men bättre än inget. Men våra dricker inte vatten så vi blandar i det tillsammans med havregryn och vatten, då vet jag att dom får i sig vatten varje dag. Har haft en vattenflaska men den bara droppar och droppar hela tiden så allt vatten och vitaminer bara rinner ut till ingen nytta.
#3 Kanske typ broccoli? Finns ju mycket nyttigheter i det, bland annat C-vitamin. 😛 Finns ju (såklart haha) mer mat som är rik på vitaminer och det borde ju inte vara så svårt att ta reda på, googla på typ vitaminrika grönsaker/frukter.