varför har DU gerbiler?
Varför har just du gerbiler? Vad är det bästa med dom?
Jag har gerbiler för att de är helt enkelt underbara. Ett djur som passar in i mitt liv perfekt med deras livfullhet och nyfikenhet :) . Och jag älskar också att se hur olika varje individ skiljer sig till sitt sätt att vara och att man tydligt märker att de är sina egna individer med sina egna egenheter.
Sedan gillar jag att de är lättskötta, luktfria och kräver inte lika mycket av sin ägare som andra djurarter kan göra.
Och sa jag att de är underbara? ;)
Jag är helt gerbilfrälst kan jag säga. Och att få den stora äran att även hålla i avel med dessa fantastiska djur gör att mitt intresse och kärlek för arten bara växer ständigt dag för dag och jag fascineras så av dom och älskar att lära mig nya saker om dom hela tiden. Det är det som är extra spännande att man blir aldrig fullärd, det finns alltid något nytt att lära sig <3.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Jag håller med dig helt, Anne. Gerbiler är så intelligenta och personliga i förhållande till deras storlek, alltid snälla och pigga. Sen jag fick mina första gerbiler vid ung ålder så har jag aldrig under min uppväxt velat ha något annat smådjur. Jag kommer ihåg hur spännande det var att visa för mina vänner de exotiska djuren jag hade, när resten "bara" hade hamstrar eller kaniner. Alla var så avundsjuka på mina tama pepparkornsögda svarta pälsbollar. :) Sedan dess har jag haft många fler men de slutar inte fascinera mig, de är fantastiskt intressanta husdjur där varje gerbil är unik, och nu säkert 15 år sedan mina första gerbiler pöser jag fortfarande upp när folk är så imponerade av mina älsklingar, jag har nu i livet haft möjlighet att jämföra med båda hamstrar, möss och kaniner och jag skulle inte byta ut mina gerbiler mot något!
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
håller med ovanstående men jag är än på mina två första gerbiler :D
när jag bestämde mig för gerbiler så vägde även storleken på de in. jag vill ha en så stor bur som möjligt åt de och då jag bor i lägenhet så passade gerbiler perfekt :D
Det jag finner absolut roligast med gerbiler är att se på när det bygger och möblerar om, finns ingen tv som klår det :D
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Varje gerbil har sin egen personlighet, men de är också extremt förprogrammerade. De börjar göra gerbilgreijer även innan ögonen har öppnat sig på ungarna. Man ser Guds storhet och fingeravtryck i varje art.
Tycker om tanken på att jag har massa ökenvarelser mitt i vardagsrummet. Och djurens enorma entusiasm när man sätter dom tillbaka i en nystädat bur eller fyller akvariet med färska grenar och låter dom klättra och härja på tills allt är borta. Håller med; bättre än TV! Och så är det så roligt att man får så stor respons från djuren när man gör något för dom. Dom är lite som små hundar som har fått taurin:)
Det var lite av en slump att jag skaffade gerbiler. Jag har alltid haft djur under hela min uppväxt, olika gnagare som marsvin, kanin, hamster, möss och chinchilla, katter, ödla osv. inte alla samtidigt men allt haft djur i min omgivning. För ca ett år sen så flyttade jag och min pojkvän ihop och jag ville så gärna ha ett djur igen för att jag helt enkelt älskar djur och vill inte leva utan dem. Min pojkvän tål inte katter, inte alla hundraser, hästar och är väldigt allergisk mot hö. En dag såg jag dock en blocket annons på gerbiler och blev lite nyfiken då jag såg att de inte hade något hö i sin bur så jag började läsa på lite. Efter ett tag så började jag tjata på min pojkvän med och till slut så gav han med sig och köpte bur och tillbehör i alla hjärtans dag present, jag fick betala gerbilerna dock. Dumt av oss så köpte vi ju ifrån djuraffären(har lärt mig nu att de va ett misstag jag inte gör om). Min ena gerbil har nämligen epilepsi men älskar dem och de är så härliga och livliga.
De är väldigt luktfria och lätt att ta hand om. Man måste inte tänka på att komma hem på lunchen för de klara sig en jobbdag.
Gerbiler är nog de mysigast djur jag haft hittills och jag tror att mina två första inte kommer bli mina två sista allafall