Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1345 ggr
tossi
2014-05-02 13:26
0

Grävling????

Hej. Blir lite brydd på den ena av våra gerbiler. Jan 'gräver' i det ena hörnet i terariumet, han kommer ingen vart, så klart, men han gräver som en galning. Ligger där med slutna ögon och bara håller på. Den andra beter sig mer naturligt tycker jag. Äter på allt som man lägher in, klättrar överallt och är inte rädd. Den som gräver, är så rädd när , när man sträcker in handen och så springer han ner till sitt hörn och gräver. Blir lite orolig för han, han har hållit på så där i ett par dagar nu.

Anne.K
2014-05-02 16:10
0

Han har utvecklat ett stereotypt beteende. Ett sådant är väldigt svårt att bryta. Hur stort bor gerbilerna nu? Hur mycket spån har dom? Hur mycket aktiveras dom i buren dagligen? Åtgärder man kan göra: - skaffa större bur - fyll på mer spån för att ge mer grävmöjligheter. - släng i mycket aktiverande saker i buren så som kartonger, toarullar, kvistar från äppelträd, grenar, olika gömmor. - om ni har maten i en matskål så kan ni ta bort skålen och börja sprida ut maten i spånet, detta ger dom mer sysselsättning och stimulering. - börja rasta gerbilen oftare utanför buren. Lycka till! :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

tossi
2014-05-02 17:12
0

Tack igen Anne. Har fyllt på mer spån och gömt deras mat och gjort flera gömmor. Måttet på terrariet är 80x40x30. Har yvärr hamstermat, som jag köpt på djuraffären, dom sa att de var vad dom var van med och de skulle vi fortsätta med, undrar vad mer dom har lurat i oss, bortsett från plastbo och hjul. Ska få lämna tillbaka de men dom tyckte de var konstigt för enligt dom så skulle de inte vara någon fara med att ha dessa saker. Dom undrade vad jag hade fått för mig det ifrån. Hur gör man egen mat, har du ett bra recept som du har lust att dela med dig av och vad ska man ha i?

Anne.K
2014-05-02 17:22
1

#2 tyvärr så tenderar ju ofta djuraffärer vara dåligt pålästa när de gäller gerbiler. Så ofta går de ju ut med felaktig information. Därför är det rekommenderat att köpa gerbiler från en kunnig uppfödare istället. Då får man allting rätt redan från start. Men nu  kan du istället fokusera på att göra det bra för dom fram över med all ny information som du lärt dig via detta forumet :).

Tyvärr har jag inget färdigt recept till hands ännu när det gäller egenblandad gerbilmat då jag fortfarande håller på att provar mig fram för att få fram rätt sammansättning av alla ingredienser. Det är mycket som ska räknas ut för att det ska bli rätt näringsvärden i fodret.

Men du kan själv läsa runt och läsa på om vad gerbiler har för näringsbehov ifall du vill lära dig blanda eget. Under tiden du pluggar om det så kan du börja ge dom gerbil nature som foder tills du själv lärt dig hur man får till bra foder. 

:)

tossi
2014-05-02 18:11
0

Tack än en gång Anne, ska göra det. Vet du om man kan ge dom äpple, färsk-torkad, aprikos-torkad, vattenmelon eller de kanske är enklare att säga vad man inte ska ge dom?

tossi
2014-05-02 18:32
1

Måste bara tala om att jag fått tag på ett akvarium som är 190 L. Är så glad för deras skull.

Anne.K
2014-05-03 07:00
1

Ja det är enklare att säga vad de inte ska äta ;) Undvik citrusfrukter och stenfrukter samt sådant som är surt, salt och kryddat.

Anne.K
2014-05-03 07:00
0

Härligt att du fått tag på större akvarium :)

ulrikame
2014-05-28 17:31
0

kul att du fått tag på större akvarium :)

skulle vara roligt om du kan lägga upp lite bilder på de och hur buren ser ut nu :)

tossi
2014-05-29 10:51
1

Jo Ulrikame, vi får det idag och ska göra i ordning det idag och köpa nät till lock i morgon så i morgon så är de inflyttningsfest för dom små liven :). Kan ta kort när det är klart och visa hur det blev.

tossi
2014-05-29 12:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att det är Vanilj, men eftersom dom kommer att få torvströ nu så kommer han att få heta choklad…..dottern väldigt ledsen för de, att dom blir så skitiga.

tossi
2014-05-29 12:07
0

Men de vart mindre akvarium än vad hon sa som sålde de till oss :(. Ingen större skillnad på storleken, de här är 20 cm längre bara och lägre……

tossi
2014-05-29 12:09
0

Min lilla råtta vill oxå vara med, hon bara älskar dom……:)

tossi
2014-05-29 12:24
0

Uppifrån, och dom bara älskar torvströ.

ulrikame
2014-05-29 15:23
0

om det blir för dammigt med torvströ så finns det hampaströ… jag kommer vid nästa städning att blanda kutterspån och hampa för att testa om det funkar :)

tossi
2014-05-29 16:47
0

Bryr mig inte om att det dammat så mycket, inte än iallafall :). Men dottern vart lite ledsen för att hennes vart smutsig. Men dom vart så himla glada att få gräva i lite annat.