Behöver hjälp!
Hej, är ny här på iFokus och vet inte riktigt hur allt men jaja, tror allt gått bra hittils.
Nu är det såhär att jag har köpt 2 gerbiler som jag trodde var hanar, för ungefär 2,5 veckor sedan. Nu när de blivit äldre (6 och 7 veckor) har jag märkt skillnad på båda, den äldsta och även största har börjat jucka på den andra. Jag sökte på lite bilder hur man ser könet på de och jag är nästan 100 % säker på att den ena är en hona :( I djuraffären sa de att jag skulle lämna tillbaka en och få en annan, de förstår nog inte att man blir väldigt fäst vid djuren… Då jag tyvärr inte har tid eller plats för fler gerbiler måste jag tyvärr "byta" den ena (fy, det lät hemskt). Så nu behöver jag lite hjälp från er…
Hur sätter man bäst ihop två gerbilhonor? Skriv alla tips ni har!
Kan man göra det i den bur mina två gerbiler bor i nu?
När blir gerbiler könsmogna? (rädd för att jag ska få gerbilbebisar i hela huset snart…)
Jag har hört något om att dela upp en bur eller låda och låta gerbilerna byta sida då och då, stämmer det?
Snälla skriv alla tips och råd ni har, detta är mina första gerbiler så behöver all hjälp jag kan få!
Sära på dom genast är mitt första råd. Med en gnutta tur så kanske det inte hunnit bli något. Tyvärr hinner jag inte skriva mer ingående nu. Men sära på dom på en gång.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Tack! Snälla skriv tips och råd om du har tid senare, hade hjälpt mig supermycket!
Kan du ta en likadan bild även på din andra så att vi kan försäkra oss om att de är olika kön?
Finns det någon som kan svara på mina frågor allra längst upp?🙂
Ja det är helt klart olika kön på gerbilerna så om du inte redan gjort det så sära på dom! Att få ihop gerbilhonor är lättast om den ena är en bebis runt 6 veckor. Se till att skaffa från en uppfödare och inte djuraffär då så att du verkligen får en hona. Djuraffärer tenderar att se fel på könen. För att få ihop dom kan du då ta hjälp av din uppfödare som kan även göra det åt dig ifall du känner dig osäker. Annars är det delad bur metoden som gäller. Dvs. Man delar av med ett nät/galler i mitten av akvariet och gerbilerna får sitta på var sin sida. Sedan byter man plats på dom ett par gånger om dagen. :)
Tack så mycket och ja jag har redan särat på dem :) tyvärr vet jag inte hur ska jag göra sedan för de gerbiler jag sett i djuaffärerna där jag bor är redan könsmogna och sedan känner jag inte till någon uppfödare i Malmö eller nära Malmö :( vet inte vad jag ska göra för jag kan ju inte ha en ensam gerbil och snart blir även hon könsmogen så har inte mycket tid på mig att hitta en ny :(
I ystad finns en uppfödare, Windsor's. Du kan kontakta henne. Sedan finns det en till uppfödare fär nere i Skåne , Paninis så kontakta henne med. Och du behöver inte stressa. Det gör inget att din hona blir könsmogen, det viktiga är att kompisen du köper inte är könsmogen när du dka sätta ihop dom. Så ta den tid du behöver och kontakta uppfödare. :)