Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 687 ggr
taylor__lambert
0

Resa bort och lite annat...

Hej, tänkte vara borta i typ 2 dagar och undrar om de små liven klarar sig själva? De är bara 5v gamla och väldigt nyfikna och hittar på lite allt möjligt. Undrar också om jag bör ställa dom på ett speciellt ställe, skugga, sol, kallt, varmt osv.

Sen blir jag galen på mina gerbiler, de bajsar och kissar ENDAST i sanden, den sand som de liksom ska bada i, varför gör de så? Måste liksom göra rent där varje dag då det alltid ligger kissklumpar i där.

Sen undrar jag också om man kan köpa sånna där hamster rör till dom? Jag har just nu 3 burar men vill bygga ihop dom med rör så de får röra sig lite mer än vad de gör nu.

Och till sist undrar jag denna fodergiva som jag tänkt ut är okej?

½tsk havregryn

1tsk gnagarblandning (kanin)+fröblandning (fågel) blandar de så de blir 50/50

1/4tsk kattmat (pussi)

1tsk kanin pellets från oxbow

ibland ca 1-3 ggr i veckan hoppar det antingen ned en mandel el valnöt, el russin.

De får också roccula 1 ggr i veckan.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ForeverEmma_
0

Det är meningen att dem ska kissa och bajsa i sanden, och det är normalt att man gör rent den varje eller varannan dag.

Menar du dem dära plaströren? För om du menar dem så ska dem inte ha något plast alls, så det är inte bra att ge såna rör till gerbiler

de andra frågorna låter jag någon annan svara på

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ulrikame
0

det är bättre att ha papprör till de, de kan gnaga på plaströren och få i sig småbitar som göra att de kvävs om man har plaströr….

som #1 sa så är det fullt normalt att de både kisar/bajsar i sanden som de badar i.

jag har en ugnsform till mina så att de har lite yta att göra både och på men tror att det är bra för de att göra alla tre saker i sanden, att det maskerar deras doft mot rovdjur får jag för mig.

jag rensar ur sanden varje dag och byter allting när jag tycker det behövs…

taylor__lambert
0

#1 #2

men ååååh varför ska de tugga på plast fööör -.- Ville ju att de skulle kunna springa igenom alla burar :/ finnes det inget annat sätt då en toarullar? för använder jag det riskerar man ju att de tuggar sig ut.

Okej så de ska alltså kissa och bajsa där i, hmmm det var ju roande. Jag har ju väldigt stor yta med sand men måste ändå byta varje dag då jag inte vill att kisset ska fräta deras tassar eller skinn. Men men då får det vara så da.

ulrikame
0

tyvärr så är det så att de gillar att gnaga även på sånt som inte är bra för de ;) därför man inte heller ska ha bomull till de då de kan få i sig det och kvävas eller nåt sånt…

papprullar, som är tjockare än toa/hushållsrullar borde du kunna använda…

det tar längre tid för de att komma igenom det nämligen.

har fortfarande papprullar till mina småpluttar som är kvar sen de kom i augusti förra året :D.

jag silar sanden med en tesil eller en lite större sil. då får jag bort bajs och kissklumpar….

allting byter jag vid behov, så som när jag ser att deras päls inte ser ren ut eller jag tycker det luktar. så vitt jag vet så ska inte kisset eller bajset fräta på de…

burmesee
0

Fem veckor är ganska litet och då behöver de tas hand om, hur länge ska du vara borta? Menar hur många nätter, åker du på dag ett och kommer hem på dag två? Då kan det funka, åtminstone med vuxna eller halvvuxna gerbiler. Jag skulle inte rekommendera att åka bort från så små bebisar. Har du någon i närheten som kan kolla till dem på kvällen eller nåt? :) Annars så ska aldrig buren stå i direkt sol, utan ställ den på ett ställe som är i skugga, direkt sol i en bur oavsett om den är av plast eller glas kan bli väldigt varmt och dödligt.

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

taylor__lambert
0

#4 Jag silar också sanden men börjar tycka det är lite jobbigt då den ena slänger i vatten där så  det bildas stora klumpar -.- vet ju att kiss fräter på de flesta djur om man inte gör rent så därför borde det väl vara så även för gerbiler??

#5 har redan varit borta, det var lör-sön som jag var borta men det har klarat sig finfint själva.