Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 3776 ggr
sabina19
1

gerbiler till salu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan jag heter sabina och är 19 år. mina två gerbiler har precis fått ungar och dom är leveransklara 8 juni. mamman är har-färgad och pappan champagne(vit/gul). vad jag kunnat se är det 4 tjejer och 4 killar men ser snart lite bättre vem som är vem. 2 stycken är har-färgade och 2 lite koppar aktiga och 4 st är pappans färg. har sammanlagt 8 st och vill gärna att dom kommer till ett bra hem :) finns i norrköping hör av er till min mail om ni är intresserade sabbe666@hotmail.com är ny här så vet inte hur det funkar med pm å sånt här :)

_Alicia_
0

Synd att det är så långt bort :( Är det bara jag som tycker att föräldrarnas päls är lite "utstående"? Menar absolut inget illa!

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

sabina19
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det ser nog ut så eftersom hon e ganska sliten med att mata ungarna ^^ där är en bild från när bebisarna är nyfödda (dom ligger under mamman å pappan ) ^^

burmesee
0

#1 Antar att du menar att pälsen är delad, kan bli så när tex inte gerbilerna har sand tillgängligt för tillfället. Precis som om människor inte tvättar håret så blir det fettigt. Däremot ska inte gerbiler ha sand när ungarna är i en så känslig ålder och väldigt mottagliga för tex luftvägsinfektion. Så då får föräldrarna stå ut med lite fettig päls under tinden, men det är inget som stör dem. :)

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

lollynonna
2

sära på hanen och honan direkt innan de får fler kullar:) och honor och hanar säras på vid 5 veckor:) lycka till!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sabina19
0

varför ska jag sära på dom nu direkt? jag har en del som vill köpa nu och ska ta 3 kullar på henne innan jag särar på dom :) sen ska hon få vila ett bra tag :)

Anne.K
2

Varför vill du att hon ska föda så mycket? Dessutom bör du läsa på innan du pysslar med sånt här. Du vet ju inte ens vad gerbilens viltfärg heter (som är agouti). Föder du upp enbart för att sälja?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ozzybozzysmatte
0

#6 måste man veta vad färgerna heter för att vara erfaren? bara undrar 😎

Anne.K
3

#7 är man erfaren så har man även koll på färgerna. Speciellt om man sysslar med uppfödning. Då är kunskap om genetik viktigt.

moawi
0

Ungarna blir inte könsmogna förrän 8-12 veckor så ingen fara där inte :) Dessutom håller mamman tillbaka brunsten på sina döttrar så de blir inte parade av sin pappa eller bröder även om de är äldre än så.

Däremot kan sönerna para sin mamma antar jag så de hanarna i kullen bör ju flytta ut innan könsmognad.

_Alicia_
1

#3 Aha, det visste inte jag! ☝️

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

sabina19
1

jag har gått på hinmelstalundgymnasiumet i norrköping som är en naturskola och där har vi gerbiler och dom föder upp och har ganska många så det är även många kullar och jag föder inte upp på färger utan på mentalitet och att dom ska vara friska. jag tycker inte att en gerbil kan ha fel färg därför bryr ja mig inte om färgerna speciellt mycket.

sabina19
1

som sagt jag föder inte upp för att sälja för då hade mamman och pappan fått mer kullar än denna kan ja säga. pch jag ser detta som en hobby pch inte ett yrke.

Anne.K
7

#11 att avla på mentalitet är jag för, men att inte ha minsta kunskap av genetik är inte bra i långa loppet. Det handlar inte bara om färg utan även om hälsa och sjukdomar. Och att inte ens veta vad gerbilens ursprungsfärg heter känns ju som att det då saknas väldigt mycket kunskap om gerbiler som art över lag. 

jag menar inte att vara taskig eller så, men jag anser att man bör vara påläst innan man börjar föda upp djur, oavsett vad för djurslag det gäller. Och kunskap är inte det intrycket jag får av dig. Men jag kan såklart ha fel, men du ger inte intrycket av att vara kunnig.

Och att ett gymnasie gör på ett visst sätt betyder inte att det är rätt sätt. 

dräktighet och förlossningar sliter på honor väldigt mycket. Så att ta kull på kull på samma hona är inte bra alls.

Vad vill du tillföra när du planerar att ta ytterligare 3 kullar på samma hona? Ska jag vara ärlig så tillför det inget att avla på samma hona (eller hane för den delen) såpass många gånger, mer än överpopulation av besläktade gerbiler.

Åter igen menar inget illa, utan vill bara att man bör ha kunskap om man ska pyssla med uppfödning. Sedan får jag även be om ursäkt för OT , men kan bara inte blunda.

lollynonna
1

håller med Anne.K. det är ju bra att läsa på först,och dem flesta gymnasie har inte så bra djurhållning:/ de jag har sett har tex gallerburar åt gerbilerna…

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sabina19
2

vi har akvarium till våra gerbiler på skolan och jag skrev att hon skulle få 3 kullar inte 3 till… jag har läst mycket å då läst att man kan ta 3 kullar på en hona men att hon sen behöver vila. vilket ja planerar. och att jag inte kan vad deras färger heter är som att man inte kan alla hundraser i världen men man är uppfödare av en viss hundras. skriver jag harfärgad så fattar alla vad ja menar även nån som inte ens vet vad gerbilder är för något. därav att jag har haft köpare förut som inte förstått vad dom olika färgerna egentligen är men förstått när jag skrivit harfärgad t.e.x och jag ser ingen anledning för alla andra att klaga på mig när jag föder upp friska gerbiler som är hur underbara som helst och inte är sjuka elr nått överhuvudtaget. Anledningen till att ja la upp gerbilerna här till salu är för ja vill inte att dom kommer till någon som inte har en jävla aning om hur man ska sköta dom elr nått. Här trodde jag att även nybörjare kunde vara men man måste tydligen vara proffs och ha fött upp gerbiler i 20 år innan man är välkommen tydligen. jag tar bort denna annons senare å låter mina gerbiler gå till idioter istället för här känner man sig bara påhoppad pch ovälkommen.

Anne.K
2

Tråkigt att du ska ta det så. Ingen har hoppat på dig. Jag har bara vart saklig och inte menat något illa. Självklart är alla välkomna här oavsett kunskapsnivå. Men det är tråkigt när nya inte är villiga att ta emot information som andra delar med sig. Vill man inte lära sig? Och att jämnföra gerbilfärger med världens hundraser blir ganska tokigt. En uppfödare av EN hundras tar och lär sig om ALLT om sin ras. Som sagt åter igen jag menade inget illa och ber om ursäkt om du tagit illa upp. Men samtidigt tråkigt att du inte är villig att lära dig mer om djurarten du föder upp.

sabina19
0

jag vet det viktigaste, att veta vad olika färger heter känns överflödigt för mig just nu.

_Alicia_
1

#17 Du har all tid i världen på dig att först lära dig färger och allt och sen föda upp. :)

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

moawi
6

Sabina, vad bra att du vill sälja dina gerbiler till kunniga personer!

Men vad tråkigt att du känner dig påhoppad. Jag kan faktiskt förstå att en kan känna så som nybörjare i det här forumet (även fast det i 99 fall av 100 aldrig är menat som påhopp). 

Jag skulle bara vilja bara försöka förklara lite varför det kan uppfattas som… ja påhopp eller vad en nu väljer att kalla det. Faktum är att jag har velat förklara flera gånger men inte riktigt tagit för mig. För jag har sett det hända flera gånger - nybörjare känner sig kränkta/påhoppade för att de inte gör "rätt". Låt mig förklara hur jag ser på det:

Det handlar om att de flesta här inne verkligen älskar gerbiler och för att det finns vissa allmänna uppfattningar inom "gerbilvärlden" för hur saker och ting ska gå till. Det handlar om en sorts gemensam uppfattning om vad som är djurens bästa.

Och många av oss har sett otaliga annonser på olika sajter där gerbiler bara föds upp för skoj skoll, där "uppfödare" har noll koll och där ungarna säljs iväg till både djuraffär och privatpersoner utan att ta reda på vad för sorts hem de hamnar i. Ofta beror de här fallen på okunskap, och handlar inte om medvetet djurplågeri.

Jag säger absolut inte att du är en sådan person. Jag är övertygad om att du tar jättebra hand om dina djur och har mycket kunskap, men också saknar en del (som vi alla gör, 20 års erfarenhet eller ej). Anledningen till att du fick de svar som du fick tror jag var för att informera, för att undvika sådana eller liknande situationer som jag beskrev ovan. För säkerhets skull, liksom. Hellre informera lite för mycket än för lite. Hellre fråga lite för mycket än för lite. Hellre vara helt säker på alla gerbilers bästa än att inte vara det.

Som nybörjare inom området eller som ny medlem i forumet kan det förstås tas på fel sätt: "Varför ställer folk så många frågor när jag bara vill sälja mina djur? Varför får jag svar på frågor jag inte har ställt? Varför verkar alla gå emot mig?"

Och svaret är: för säkerhets skull, och för djurens skull. Ingen härinne såvitt jag känner till menar att kränka någon annan eller få dem att känna sig ovälkomna. Uppfattas det ändå så så är det inte menat så. En del, ofta barn eller yngre personer, vill informera andra men glömmer bort att tänka på att det är lätt att som trådskapare känna sig just anklagad eller påhoppad om en inte tänker på att uttrycka sig väldigt vänligt och hänsynsfullt när en kommenterar. (Menar inte att någon i den här tråden har gjort det, men kan vara bra att ha i åtanke).

Jag hoppas att det förklarade lite hur de flesta av oss här inne tänker (så som jag har uppfattat det efter att ha hängt här i några år) så att det inte ska behöva bli missförstånd och någon känner sig kränkt av det som skrivs.

Förlåt för att jag tog upp så mycket plats i din säljes-tråd, nu ska jag sluta störa. Kände ändå att det var viktigt att ta upp, inser att jag har haft detta på hjärtat ett tag.

Stort lycka till med att hitta nya hem till de små!🙂 Och välkommen till forumet! 😉

Anne.K
4

Kan bara skriva under på det som Moiz säger. Att jag kommenterat här var aldrig menat som något illa mot dig utan det är som moiz säger att man har sett många med okunskap som avlar hur som helst utan någon djupare tanke på hur det påverkar djuren på sikt. Åter igen ber jag om ursäkt om mina inlägg uppfattats som påhopp och vill försäkra dig om att det absolut inte varit min avsikt. Nu ska jag sluta kommentera här i tråden och låta detta återgå till att vara en annons. Sedan vill jag avsluta med att välkomna dig till forumet och förstå att vi alla här inne tycker väldigt mycket om dessa gerbiler och vill bara deras bästa. Välkommen och hoppas du stannar kvar här

Nadja90
0

Hej har skickat ett mejl till dig:)

/Nadja