Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 735 ggr
kaptenanna
2014-05-20 13:15
1

Underlag

Hej!

Vi har ett tag kört på alspån blandat med kutterspån till våra gerbiler. Det har fungerat hur bra som helst och med all kartong och sånt som dom tuggar sönder så kan de bygga jättefina gångar och hålor i det. Problemet är att jag har blivit känslig mot dammet från kutterspånet, då det faktiskt dammar en hel del (har terrarium till dem och man ser det ordentligt på glaset). 

Undrar därför om det finns något bra alternativ till kutterspån att använda? Jag skulle helst använda bara alspån till hela buren men det blir liksom inte ekonomiskt försvarbart i längden. Finns det andra dammfria underlag?

Whippetgerbilen
2014-05-20 15:57
0

Hampaspån har jag hört dammar mindre, finns att köpa på granngården :)

Dogs is my world ♥

ulrikame
2014-05-20 18:12
0

det heter hampaströ.

eller på en del ställen lättströ.

och det ska tydligen vara dammfritt så det är ett bra alternativ till kutterspåns allergiker :)

ForeverEmma_
2014-05-20 22:13
0

Jag blandar alspån med carefresh och det funkar hur bra som helst för dem att bygga gångar

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

emsyzz
2014-05-20 22:47
0

Finns dammfritt kutterspån, vi kombinerar det med alspånet. Många gerbiler får problem med andningen på grund sv dammigt spån så det är ju bra att välja bort allt som dammar! :)

kaptenanna
2014-05-21 07:05
0

Tack så mycket för tipsen allihopa! 🙂

#3 Vart köper du carefresh någonstans? Behöver man köpa det över nätet eller finns det hos djuraffärerna?

#4 Vad heter det dammfria kutterspånet?

ForeverEmma_
2014-05-21 09:11
0

det beror nog lite på vart du bor. Jag bor då i stockholm och jag köper crefresh från bromma zoo (zoo.se) dem har nämligen en butik i bromma. Och det är billigast där ifrån ibland då det kostar 199kr men dock sist fick jag köpa en annan variant av carefresh och den kostade 249kr.

Men sen så har även crtzoo.se carefresh dock så vet jag inte om dem säljer den största förpackningen på nätet men i sin butik gör dem det. 

Sen så vet jag faktiskt inte mer djuraffärer som säljer carefresh. Men du får kolla lite runt där du bor

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

emsyzz
2014-05-21 14:58
0

#5 Jag vet inte, vi köper det på Arken. Du kanske kan fråga efter det där?:)