Gerbiler i Dalarna?
Sonen fyller snart 13 år och vill gärna skaffa gerbiler. Han har läst på och vi har ett akvarium som vi tror kan fungera som bur.
Undrar om det finns någon uppfödare i södra/mellersta Dalarna alt. runt Salatrakten i Västmanland?
hur stort är akvariet?
Hej!
Det är 60 x 30 cm och 35 cm högt.
Vilka tillbehör bör vi skaffa och hur djupt med spån?
Akvariumet är för litet kan jag tycka, tycker ni ska satsa på en dubbelt så stor :)
ok. vet ni att det är rekommenderat att ha 50 L för varje gerbil och att man ska ha minst två gerbiler, alltså ett akvarium ska minst vara 100 L.
kan ni räkna ut hur många liter ert akvarium är?, jag kan inte räkna ut det själv nämligen ;)
ni kan skaffa trähus och träleksaker. man får inte ha plast till gerbiler.
spån mängd ska vara mins 1-2 dm, gärna mer… papprör är väldigt populära. toa/hushållsrullar är jättebra men även hårdare papprör är bra.. de gillar att gräva gångar så rören är bra att hjälpa de med det… är det så att man blir allergisk mot spånet så kan man använda care fresh eller hampaströ. kartonger som löfberghs lilas kapselkartonger är bra att ge de.
grenar med löv från lönn, rönn, björk, asp, sälg, äppel/ och päronträd är bara bra att ge. barrträd får man inte ge de och det ska inte vara barrspån i buren heller.
spån och hampa finns att köpa på granngården.
Tack för svar!
Ska kika på en större bur eller akvarium först.
Jag har ett akvarium på 170L som jag haft till gerbiler innan, med en halv glasskiva och resten aluminiumplåt med lufthål i som lock.
Det finns i Borlänge om du är intresserad. :)