"Blött" på magen...
Hej! Har skrivit ett inlägg angående detta förut, men känner inte att det där svaret lugnade ner mig helt. Doftkörteln har inte minskat i storlek, däremot känns det som om han har blivit lättare och mindre i kroppstorlek. Så den är inte stor bara för att han är mullig av sig. Märkte nu idag att han är blöt från Doftkörteln till pungen ungefär. En mer gul-färgad ton är det, vilket inte tidigare har funnits där. Märkte det när han var ute på golvet och motionerade. Kanske kan det bero på att han doftmarkerar väldigt mycket? Men inte ska det väl bli väldigt blött på magen då? Och ja, han badar i sandbad! Så tror inte det är smuts, eftersom det inte har funnits tidigare förens nu. Det är min teori i alla fall, att det inte är smuts för att han inte badar för det gör han. Och min kompis som själv har gerbiler tycker inte heller att det ser ut som smuts som hennes hona har haft. (Och det kan inte vara för att han har sprungit i kiss, bara en tanke som kom upp nu!) Och angående pungen så ser den mycket större ut än vad den tidigare har varit. Jag visade mamma det för någon dag sedan och jämförde hans och hans broders pungar, och hon sa direkt att Legolas hade en väldigt stor pung… Är det normalt att de får det i äldre ålder? Han är köpt från djuraffär tyvärr, så vet int exakt ålder. Men de var nog runt 5-6 månader när jag köpte dem, och har haft de i ett år. Alltså omkring 1 och ett halvt år är de. Men han verkar inte vara så ändrad i temepramentet, utan är lika full i fart när han är på golvet och springer gärna fram och tillbaka. Dock har jag märkt att han sätter sig ibland bara inne i buren och sitter väldigt slött, som om han vore väldigt trött, även fast han nyss har vaknat… Det har hänt ett antal gånger. Han har även haft väldigt dålig "balans" hela tiden han varit hos mig, haft svårt och ta sig upp upp på hyllor och andra saker som får honom att ramla neråt. (Inte högt, kanske 10 centimeter..) Det är väldigt svårt och få bild på honom, då han vägrar sitta still. Och har ingen som kan hjälpa mig med fotandet. :/ Förlåt för ett långt inlägg, men känner mig orolig..
☻/ This is Bob. Copy and paste him
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Ingen som vet? UPPDATERING! Hittade förut papper med orange-röda "kiss-fläckar" (förhoppningsvis) omkring 0,5 cm stora, tre fläckar ungefär. Hade han även ute på sängen i omkring två minuter nyss, men han kissade ner hela sängen så fick ta bort honom därifrån. 10-15 fläckar , omkring 2-3cm stora. Är det normalt?
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Jag tror inte du behöver oroa dig, på bilden ser allt helt normalt ut 🙂
Det gula är doftkörtelsekret. Det är vanligt att de blir lite gula runt magen, speciellt hanar och det syns extra tydligt om de är vitmagade.
Men om det blöta på magen som du beskriver det inte försvinner inom kort så kan det vara bra att kontakta veterinär då det kan vara tecken på njur- eller urinproblem vad jag förstått det som. Om det bara var tillfälligt så kanske det var lite kissigt eller något.
Hehe jag tror att de flesta gerbiler har lite halvkass balans 😛 Mina brukar försöka hoppa upp på burskanten, ofta famlar de med tassarna och trillar ner igen även fast det inte är särskilt högt. Om du däremot tycker att han har väldigt dåligt balans eller har fått det den senaste tiden, då kan det finnas anledning att fundera över om det kan bero på något speciellt.
Är han trött och slö/uppburrad hela tiden och inte piggnar till, då är det inte normalt. Om han däremot bara ligger och vilar och sedan piggnar till om du öppnar locket så är det helt normalt. Gerbiler tycker om att lata sig och sitter ofta i buren ihopkurade som tjocka fluffbollar så att pälsen står ut åt alla håll :)
Här är en av mina gamla gerbiler som hette Theo, han älskade att breda ut sig och halvblunda i eftermiddagssolen.
#2 Alla gerbiler kissar och bajsar när de är ute på rastning. Ibland undrar en till och med om de inte lättar lite extra på trycket när de är i sängen, bara för att retas 😉
De brukar dock göra ifrån sig mer om de känner sig stressade.
#4 haha och mina gerbiler har då aldrig kissat i min säng! men håller med om det moiz sa annars:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Tack så hjärtligt mycket för ditt långa och bra svar! Och förlåt för ett sent svar från min sida, har inte haft möjligheten och svara! 😕
Det kan stämma in på honom då! Hans doftkörtel blir väldigt stor när han är ute och springer speciellt. Och det blöta uppstår bara när han är ute på golvet, och kan säga att han inte luktar så speciellt gott! Har typ alltid varit så, när man har tagit upp honom, så har det luktat väldigt kraftigt. Ska dock hålla koll på honom om det inte försvinner, annars får jag kontakta någon veterinär som är kunnig inom gerbiler. Ska släppa ut de på golvet senare idag, och så får jag se om problemet fortfarande är kvar. Det har hänt två gånger att det har blivit sådär "blött" under Doftkörteln ner till pungen. 🤔
Haha vad bra att det finns fler som har "dålig" balans! Tycker så synd om honom när han försöker hoppa upp någonstans men glider ner typ direkt! Har alltid trott att de flesta gerbiler har bra balans, då min andra hane är otrolig på det. Han brukar sätta sig på transportburens kant och sedan hoppa upp på en annan låda och sitta där uppe och spana. Och så springer han mer än gärna på akvariets kant, rymningsbenägen här va! 😃
Jag ska hålla koll på honom, dock har jag inte sett honom sitta sådär på länge. Och om jag ser honom sitta sådär, vilket jag inte hoppas på, så ska jag direkt öppna locket och se om han reagerar på det, och blir som "normal" igen! Så kan jag veta om han gör det för att han vilar! Haha, gerbiler är för gulliga ibland! 😊
Haha att det kanske de gör! Det skulle inte direkt förvåna mig, så mycket som de bajsar och kissar i badkaret när de är där. Dock brukar inte Hercules kissa eller bajsa i sängen, så Legolas (Han som har symptomen) kanske är stressad? Inget man märker av direkt, så han gärna springer runt och ska lukta på allting!
Åh, så mysig bild! Tyvärr får jag ingen direkt sol ner i mitt rum (bor på undervåningen det vill säga en källare med mycket små fönster) så de har inte haft möjligheten och fått sola sådär! 😍
#4 Då har du tur måste jag säga. Inte sådär speciellt trevligt och ha hela sängen nerkissad. 🥵
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
#5 Haha det sista skulle vara till dig, haha, såg fel. 😃
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over