HJÄlP
Vi har tagit emot en gerbilunge på ca 4 veckor som inte har haft en bra start i livet. Den är väldigt mager och slö. den har nu ätit lite iallafall och vi väntar på att den ska dricka vatten. Just nu sover den. Nu till problemet/Frågorna.
Ungen har bara ett öga men verkar inte lida av det, någon har kunskap om detta?
Vad kan jag mata den med för att den ska få både vätska och näring?
Ta den till vet. De e mitt bästa råd. Kontakt iaf vet och rådfråga
vet säger att det inte finns så mycket att göra förutom att försöka få i den mat och vatten.
Jag skulle ge den mjölkersättning eftersom den är så ung. Ge i spruta!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
vilken mjölkersättning? den till katt?
kan man ge lite majsvälling?
Esbilac heter ersättningen
Sätt gärna upp en riktad lampa i ena hörnet på buren så att ungen kan hålla värmen.
Får man fråga varför lillen inte är med sin mamma? Har den någon annan som den bor med?
Om ungen är väldigt dålig och slö så kan lite mosad banan pigga upp också :) Men det är bra att hen tycks ha ätit lite redan i alla fall.
För säkerhets skull så kan du ha en vattenskål tillsammans med vattenflaska, ifall det är så att ungen inte har lärt sig dricka ur flaska än (ibland kan de inte det om de vuxit upp med enbart vattenskål).
mamman stöter bort den, och ägaren till mamman klarade inte av att ta hand om den lilla ungen. den har både vatten skål och vatten flaska. just nu sitter den själv bara för att vi vill se så han äter och dricker ordentligt. men i hemmet finns både hanar och honor så så fort den har piggnat till och vi ser att den dricker vatten själv ska den få flytta in till antingen hanarna eller honorna beroende på vad det är för kön på den lilla.
Okej, då förstår jag hur det ligger till. Det kanske ändå är för sent nu men är ni/de andra ägarna säkra på att mamman verkligen stötte bort ungen? Jag tycker det låter lite konstigt, om en unge blir bortstött så är det oftast när de är betydligt yngre, och då kan det vara så att mamman är ovan och inte riktigt tar sig an sin mammaroll som hon borde. Men att hon först tar hand om en unge i 4 veckor och sedan stöter bort den låter lite konstigt tycker jag 🤐
Men jag ska inte säga för mycket heller, om hon verkligen hackade på sin unge så är det klart att det var bättre att ni tog hand om hen, det är inte så jag menar! :)
Var extra försiktig vid ihopsättningen så att ungen inte blir skadad bara. Men det är bra att hen får sällskap. Ungar i den åldern mår inte alls bra av att vara ensamma utan behöver ofta en äldre gerbil att ty sig till och lära sig av.
vill inte prata illa om någon, men hon som har mamman till ungen tar inte hand om dom ordentligt. De får på tok för lite mat. Jag tror att mamman inte orkar med sin unge eftersom att den själv behöver mat och näring.
#10 det låter som så ja, att den blev bortstött pga hur mamman själv mådde. En hona kan göra så oavsett ålder på ungen. En gerbil på 4 veckor diar inte längre så mjölkersättning ska inte vara nödvändigt, men i övrigt är det en bra näringskälla. Du kan blanda ner lite pulver i en mindre mängd vatten så det blir en tjockare gröt. Går även bra att ha lite vetemjöl & havregryn i en sådan gröt. Lägg lite i en skål (max en matsked gerbiler äter pyttelite) och låt den äta själv. Se till att ta bort det den inte ätit efter 1 timme för gröt hinner bli dåligt efter det. Ge den gröten 2ggr per dag. Ge gärna lite torrfoder för hund eller katt också. Det luktar mycket och är fullt av protein & energi och brukar vara lätt att få dem äta. Ge några kulor i skålen med torrfoder bara. Sällskap är också något den behöver så har du möjlighet att sätta den med en annan unge eller en äldre vuxen så ökar chanserna för den här ungen.
MvH Tsunamis
Den verkar lite piggare och har börjat äta lite mer frön själv. men dricker fortfarande inte vatten själv. Får ge den lite kattmat sen. Vällingen ger jag på en liten sked som hon slickar i sig.
Så fort vi sätt att hon är lite piggare ska hon flytta in till de andra. men de andra är väldigt livliga och jag vill inte att den lilla magra ska skadas när de håller på gräver och har sig.
Det bästa sättet att få djur och människor återhämta sig är sällskap av egen artfrände. Ungen kan säkert bli bättre men det kommer troligen gå snabbare om den får bo med annan gerbil. När väl gerbiler accepterat varandra och är vänner tar dem hand om dem som är svaga/skadade eller mår dåligt på annat vis, dem är väldigt kärleksfulla mot varandra när dem känner sig trygga med varandra.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Ska ta över en hona på 1,5 år på söndag. Vad tror ni andra om att introducera denna lilla hona tillsammans med den äldre? Har varit i kontakt och pratat med Yohanna :)