Behöver snabbt svar!
Nyss när jag gav mina gerbiler lite godis och båda blev klara och kom upp igen så började fick wilda nått fnatt och börja jaga Bianca runt och det såg ändå lite ut som om wilda flög på Bianca. Detta gjorde dem två gånger. Det såg inte ut och vara nått allvarligt. Dem ser ut att ha nått litet små bråk för jag har aldrig sett dem göra nått sånt här tidigare. Det kommer inte nått blod eller sånt. Nu gjorde dem det igen bara för det. Vad ska jag göra? Ska jag sära på dem eller vad?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Vill lägga till lite saker: Dem gör detta typ 10sek sen slutar dem och gör annat. Som tugga lite kartong, bara sitta stilla, dricka och äta (detta är vad dem har gjort än sålänge mellan vad dem bu håller på med) Sen så går ändå Bianca fram till Wilda och typ nosar på henne. Ibland funkar det att bara nosa och sen går hon iväg lugnt, men ibland så kan dem börja med jagandet/"bråket" igen. Min pappa hade nån lite teori om att det kanske är som syskonbråk, ungefär som när vi bråkar med våra syskon. Kan det vara det?
Hur gamla är de?
MvH Tsunamis
Dem är runt 9månader
Ja då är det inte bara smått syskonbråk tyvärr. Låter som det håller på art trappas upp till bråk på riktigt även om de inte bet varandra och bollade ihop sig så är det så här det börjar.
MvH Tsunamis
Ajdå :( jo för dem höll på inatt när jag vaknade till lite och även nu på morgonen. Men vad rekommenderar du att jag ska göra?
Lite uppdatering om detta: Sen jag kom hem vid 5 idag så har det varit ganska lungt mellan dem tycker jag. Om man jämför hur de var igår då dem jagade förgyllt kanske ofta så har jag bara sett att wilda har jagat Bianca 2 eller 3 gånger och utav 1 gång då det var lite av ett häftigare jagande. Men än så länge så har det inte varit nåt blod eller bit sår. Det är lite stelt när Bianca ska lukta på Wilda men dem har inte jagat varandra efter dem stela sniffträfar, utan dem kan ha sprungit efter varandra kanske 10cm sen släppt det. Eller så har Bianca luktar på Wilda och det har gått bra. Wilda har börjat gå tillbaka till lite mera normalt beteende medan Bianca har inte riktigt än gått tillbaka. Dem verkar även sova tillsammans fortfarande. Kanske är lite tjatig men vet lixom inte vad jag ska göra och jag är en aning stressad (dock inte lika stressad spm jag var igår) och känner mig helt hjälplös. Glömde säga att har även hört pipande nu två gånger när dem har jagat Men ska jag låta dem vara och se, eller har ni nått förslag på vad jag ska göra?
Missade att svara igen här - jadu! Jag litar inte alls på honor som börjat kivas så här. Hanar kan jag faktiskt ha kvar ihop och försöka låta reda ut mindre tjafs som detta. Men just honor har absolut mindre lust att ge vika och vara undergivna vilket är därför man alltid brukar säga att har de väl börjat bråka så kommer de inte sluta.
Jag skulle dela på dem tyvärr. Honor i samma ålder har långt större risk att ligga närmare i rang än vad äldre hona med yngre hona har. Så de skulle må bättre av att bli delade på och få var sin ny ung kompis.
MvH Tsunamis
Okej, då blir det att sära på dem när jag kommer hem. Tack så mycket för hjälpen :)
Synd, men det är nog det bästa… :(