Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 266 ggr
Lumo
0

Funderingar kring avel

Hej hej! 

Jo de är så att jag noga och länge funderat på att avla på mina gerbiler. Jag har två stycken honor hemma (Tova och Kleva) som är kring året och halvåret i ålder, båda super mysiga och allmänt goa. 

Men de jag funderar över är om jag kan ta en kull på bara en av dom?

Om man separerar dom under en tid för parning kanske dom börjar bråka sen när man sätter tillbaka dom?

Har redan läst de flesta artiklar om avel här på iFokus och i böcker, men jag lyckas inte få svar på frågan till problemet.

Tacksam för svar // Lumo 😂

Lumo
0

De kan inte var så att bara den dominanta honan (Kleva ca halvåret) blir parad? För att de är hon som bestämmer??

Anne.K
0

Du kan handpara den dominanta och låta honorna fortsätta bo ihop och ta hand om ungarna tillsammans. Men är det den undergivna du vill para så får du separera dom helt för annars kommer den dominanta att döda eller stjäla ungarna. Men innan du avlar så är det bra att du funderar ut ett mål med din avel. Vad är det du vill få ut av parningen? vad är det med din avel som kan förbättra gerbilsverige? Har du stamtavla på dina honor? Det är viktigt att forska bak i släkten så att man inte avlar vidare på sjukdomar och defekter. Vet du inget om deras släkt så skulle jag vilja avråda dig att avla och istället ta kontakt med uppfödare så att du kan få tag på bra avelsdjur.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Yohanna96
0

mina hanar kissar också utanför sandskålen, iden ska de ju bada. Klart som kissar i skålen ibland också men då får ju byta sand varje dag.

Anne.K
0

#3 jag tror du skrivit i fel tråd ;)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning