Bråkande gerbiler
Hej!
Gjorde ett inlägg för några dagar sedan om att två av mina gerbiler börjat bråka. Följde råden och delade på dem, och lät den ena bo själv (i väntan på en kompis så klart) och den andra som bråkat med den tredje som inte verkade ha lagt sig i bråket.
Idag hittade jag dock ett färskt sår även på Bilbo, den tidigare oskadda gerbilen. Precis under örat, såg dock inte ut att komma från örat och han beter sig normalt i övrigt. Kan man utesluta hjärnblödning (eller vad det nu kan finnas för orsaker till blod från örat?). Den tredje gerbilen, som tidigare varit i bråk var oskadd vilket får mig att tro att han gett sig på båda de andra. Borde jag i stället sätta ihop de två som aldrig bråkat med varann igen och skaffa en kompis till "bråkstaken"? Är det stor risk att han börjar bråka även med den nya gerbilen?
Frågan är om de två går ihop igen när de varit borta från varandra så länge. Jag tror inte det tyvärr :/ Men du kan ju testa försiktigt.
Om du ser att de två som sitter ihop nu bråkar så är det nog inte bättre än att du får dela på de också, tyvärr.

Grejen är att jag bara delade av buren med galler (nödlösning då jag inte hade någon annan bur för tillfället), så de kunde känna lukten och nosa på varann hela tiden. Kanske inte det bästa kom jag på nu, hoppas det inte triggade honom att bråka med den andra också :/. I vilket fall så låg de två ofta och sov bredvid varann, en på var sida av gallret, och de blev jätteglada när jag satte ihop dem igen, började direkt putsa på varandra och så. Så jag hoppas att det inte ska vara några problem. Har nu delat av buren med en träskiva, två på ena sidan och en på den andra.
Det kan varit så att gallret triggade igång bråket. Det har jag sett förut - arga gerbiler kan ge sig på en helt annan individ som inte har med bråket att göra. Vissa gerbiler tycks inte sluta jaga och bråka heller även om den oskyldiga blir rädd och piper undergivet.
Bra att det gick fint med den oskyldiga + den andra! Dela på dem helt nu för att förhindra eventuell mer bråkande.
MvH Tsunamis

Har ju delat av akvariet med en träskiva, men tycker du att jag borde sätta dem i helt separata burar? Med tanke på att träet antagligen inte sluter helt tätt och de kan känna lite lukt från varandra. Eller kanske en glasskiva med silikon vore bättre?