Gnager upp sår
OBS läs inte om ni är känsliga! Usch, detta är så hemskt så jag vet knappt var jag ska börja. Min lille Fabian hittade jag för en vecka sedan med rejäla sår på tassar och nos, fruktansvärt svullen nos och ena baktassen. Han har gått på antibiotika snart en vecka och verkar kämpa på så bra, svullnaden runt nosen har gått ner, misstänker att han hade luftvägsinfektion också men nu andas han normalt igen. Han äter och dricker vilket förstås är positivt och han har blivit mycket bättre. Men konstigt nog så tycks han inte bli sig själv till sättet igen, slö och sover hela tiden. Inte nyfiken och sprallig. Ena ögat är helt igenklibbat och trots tvätt öppnas det inte. Jag tvättar hans sår varje dag och i fredags upptäckte jag att baktassen börjat blöda igen och såg honom flera ggr vara på där och pilla. Fortsatte tvätta och medicinera som vanligt och tänkte att han gör väl inte illa sig själv så att det gör ont. För någon timma sedan upptäckte jag att han gnagt ner till vad jag tror är skelettet. Han saknade troligtvis en klo då jag först undersökte honom noggrant i onsdags, men nu finns bara en enda klo kvar. Resten är avgnagda vid benen. Detta är så fruktansvärt vidrigt, vet varken ut eller in. Varför skadar han sig själv på detta sättet? Jag måste få sova på saken men avlivar honom troligtvis det första i morgon bitti, vill INTE att han ska behöva gå med detta. Jag vill egentligen inte alls ge upp när han ändå var på väg att bli bättre, äter och dricker och allt. Men jag inser ju att en tass utan hud och klor inte kan läkas ordentligt. Jag tänker att han måste ha fruktansvärt ont, men det lustiga är då varför han biter i den och varför han precis kliade sig med den? Han stödjer inte på den dock. Tänker inte posta några bilder här då det inte är en syn jag önskar någon. Men jag undrar ändå om det finns någon som vet vad detta kan vara? Som stött på en gerbil som betett sig likadant? Som vet vad det beror på och varför han gör så här? Själv förstår jag verkligen ingenting just nu, men så är jag lite chockad och ledsen också över min lille Fabian :(
Ska tilläggas också att jag flyttat honom från kompisen och att han bor ensam i en bur med bara handdukar och ett litet keramikhus. Finns alltså ingenstans han har skadat sig.
Usch vad otäckt. Jag har tack och lov aldrig råkat ut för något liknande. Jag vet tyvärr inte heller varför en gerbil får för sig att göra så? Dock har jag för mig (är inte säker) att en del djur kan börja bita sig själva om de har ont. Att det blir en ond cirkel av det. Dom försöker bita bort det onda? Men väldigt hemskt är detta och tycker så synd om gerbilen. Men bra att du skata bort honom så han slipper plågas. Beklagar det som hänt. :( Följer här för att se om någon vet vad detta kan vara.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nej vad hemskt :( inget som jag heller råkat ut för. Låter som om han har fått dille på att bita på det som redan gör ont och kanske kliar för att det läker? Sett hundar som gjort så och han kanske gör det av samma orsak. Väldigt svårt att bryta ett sånt beteendemönster på ett litet djur.
MvH Tsunamis
Usch och fy vad hemskt! Jag hade en hona för ett bra tag sedan som gjorde så med sin svans. Vi la ner en massa papper, kartong mm och då slutade hon. Hon var helt enkelt uttråkad och hon var lite speciell. Hon var väldigt bitit på alla och vi funderade många gånger på Avlivning. Dock blev svansen så illa att även om hon slutade kunde vi inte rädda henne..
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Tack för era svar!
Min morfar trodde något liknande, att de t.ex. kliade när det höll på att läka. Även om jag hade lyckats stoppa honom på något sätt så hade det varit för sent nu. Men jag hade ju aldrig i mina vildaste tankar kunnat tro att han skulle gnaga sönder sig själv ner till benen, jag tog bara för givet att han inte skulle skada sig själv utan kanske bara gnagde bort lite död hud och sårskorpor.
Åh, ibland önskar man bara att man kunde få prata med de små liven och förklara att om han bara slutar bita så kommer att han att överleva och bli frisk igen…
Men nu blev det inte så😢 Han har i alla fall inte ont längre min lille pojke
Här är Fabian dagen efter att jag hade tagit emot honom från ett hem där han vanvårdades. Min lillebror hade precis hittat på ett namn till honom här, men fortfarande var han rädd och omtumlad. Stackaren har inte haft något lätt liv :(
Beklagar sorgen :( . Stackars lilla gerbil, så tråkigt när det inte kan sluta lyckligt alla gånger. Men nu slipper han ha ont. Och han hade det nog jätte fint den tiden han fick leva hos dig ❤️
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ursh, Började nästan gråta när jag läste detta…
R.I.P Fabian.
Finns inga ord nog för hur sorgligt det är :(
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Men lilla killen.. Beklagar, han fick åtminstone en fin sista tid hos dig! 🌺
En av mina gerbiler som jag hade för flera år sedan gjorde exakt så med sin tass. Den var röd och väldigt uppsvullen utan klor och tår. Riktigt obehagligt. Min gerbil var 4 år och jag visste att han hade en tumör i Doftkörteln men så länge han var pigg så fick han leva. En dag när jag skulle kolla till dom på morgonen så såg jag att han inte gick på sitt ena ben och nosen var snorig. Han ville inte komma till handen som han brukade, så jag insåg ju att något var fel. Jag tog bort honom på kvällen eftersom han inte skulle gå att rädda. De värsta jag sett så länge jag har haft gerbiler iaf…
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se