Gerbiler-hjälp till en oerfaren
Hej! Jag har precis blivit vakt åt två små gerbiler. Jag kan ingenting om gerbiler, och har försökt läsa på här lite på er sida och på andra ställen, men jag har några frågetecken kvar som någon erfaren gerbilälskare kanske kunde hjälpa mig med?
Jag har själv råttor hemma och vet ju hur det funkar i "råttvärlden" och kan inte hjälpa att tänka att det kanske är samma för gerbiler, eftersom de ju ändå är lite besläktade, så ni får gärna hjälpa mig att räta ut dessa frågetecken :)
Dessa två får hamsterpelets. Det är Selective "märket" om ni vet vilket jag menar. Små kakliknande grejer formade som hjärtan och det får de 1-2 var per dag, en på morgonen och en på kvällen, som jag förestått det. Men hur är det med gerbiler egentligen, ska de inte ha torrfoder i fri tillgång, som råttor? Tänker att de har väldigt snabb ämnesomsättning och därmed mår dåligt av att inte få mat på så lång tid? Eller är det inte alls så med gerbiler?
Sen tänker jag även, funkar hamsterfoder? Om det var till mina råttor så skulle jag aldrig ge det utan jag gör ju egen blandning till dem och så tänker jag att om man ändå vill ge ett "färdigt" foder till gerbilerna, borde inte råttfoder vara bättre då? Typ Rat selective? Finns det "gerbil selective" eller liknande?
En annan fråga ang mat. Hur viktigt är det med färskfoder om de får ett "helfoder" i form av pellets. Är det något de måst ha för att klara sig eller är det bara extra nyttigheter? Hos råttor så ska de ju ha färskfoder men råttorna skulle ju såklart klara sig på ett väldigt bra torrfoder, men återigen vet jag inte alls hur det funkar med gerbil :)
Sen undrade jag även hur det är med hö och spån till gerbiler? Till råttor är det ju ett gigantiskt nej på den frågan, men hur är det med gerbiler, är de ok med barrträdsspån och hö? De jag passar har iof inte spån utan bara hö, spånet undrade jag bara över för min egen del :)
Hoppas ni kan hjälpa en hopplöst okunnig ;)
Nu kom jag på att jag har en fråga till!
Hur känsliga är gerbiler för foderbyte mm? Jag är lite orolig för att de kanske inte mår så bra…. Om jag ger dem lite lite Axa grynblandning(korn, havre, råg och vete) och en skvätt rooibos te, tror ni de klarar det eller kan de bli jätte dåliga om de aldrig fått sånt tidigare? Ska givetvis prata med ägaren också om foder och sånt ifall det är så att det dem äter inte är bra. Men jag menar om de inte får tillräckligt med näring så behöver de ju mat asap.
De ser så uppburrade ut och så kisar de med ögonen ganska mycket. Är dock pigga och väldigt sällskapliga.
Hej, jag är ganska så ny på dessa små liv men så mycke vet jag att dom ska ha minst 10-20 cm kutterdpån. Men vilken sort vet jag inte. Köpte Vitakraft kutterspån och Vitakraft Vita Special, komplett foder-kulor, det är små råttor på framsidan och dom har en skål med såna i (fri tillhång) och jag bara fyller på när dom är slut. Hö ska domha men inte mycke tror jag, bara så mycke så dom kan bygga och så fyller jag på när de är slut. Men som sagt så vet jag intetill hundra om det jag har sagt är så men de är så jag gör och dom lever ännu :). Är glad om jag gjort fel och någon rättar mig.
Få se om jag lyckas få med allt du undrade (skriver från mobilen så kanske glömmer av nått på vägen)… Angående foder så ska gerbilerna ha fri tillgång till mat annars kan de börja må dåligt. Hamstermat är anpassat för just hamstrar. Ska man ha färdigblandat foder så ska man köpa foder som är anpassat för gerbiler. Tex. Så finns det ett foder som heter Gerbil nature som duger bra. Egen blandat är alltid bäst (så länge man är påläst om näringsbehoven) men kan man inte sånt så ska man hålla sig till att köpa gerbilmat. Gerbiler är inte så känsliga för foderbyten som andra djur kan vara. Man kan ofta utan problem byta fodret utan att de blir dåliga i magarna. Gerbiler ska gärna ha färskfoder som extra tillskott i kosten. Max 3 gånger i veckan ger man dom färskmat. Ger man oftare så kan de bli dåliga i magarna då det blir för mycket vätska. De är ökendjur så de är anpassade för torr föda kombinerat med insekter som de fångar i det vilda. Spån kan man ha till gerbiler. Dock ska man va noga att kontrollera så det inte stinker terpentin. Detta kan irritera deras luftvägar. Hö är något gerbiler klarar sig utan och något man helst ska undvika då det bara kan medföra ohyra. Men gerbilerna gillar att boa med det, men man kan ge dom toapapper istället så slipper man risken för ohyra.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hej och tack!
#2 Tack för att du delade med dig! Buren och inredning verkar vara av bra kvalitet, de har ca 30 cm strö så de har mkt att gräva i. De använder inte kutterspån utan något annat slags pappersliknande, ska kolla närmare när jag kommer dit igen ikväll :)
#3 supertack för bra info. Misstänkte att det var så med fodret, kändes på tok för lite att de ska ha mat bara 2 ggr per dag och så lite dessutom! Och som jag misstänkte är ju såklart inte hamstermat det optimala. Usch, både fel mat och för lite mat. Jaja, ska tipsa om Gerbil nature om de inte vill sätta sig in i hur de gör eget :)
Ah, det med färskfoder var nytt! råttor ska ju ha varje dag, men det är såklart sant eftersom gerbiler är ökenlevande, hade jag aldrig tänkt på! :)
Jag vet att ägaren även har ödlor som hon ger insekter till, är det ok att sticka till dem varsin insekt lite då och då? Givetvis kommer inte jag göra det nu, men tänkte om jag kunde tipsa ägaren om det?
Ah, som jag misstänkte där med höet, ska föra det vidare också :) Kanske kan de bara frysa det, brukar ju funka hyfsat på ohyra :)
Supertack för alla tips! Kommer säkert på nått mer sen när jag varit där igen! ;)
Vill tacka #1 och #3. Har fått hamstermat från djuraffären och de är inte de enda dom har 'lurat' på oss men dom sa att dom fick den jär maten och då var de bra om vi fortsatte med den. Och jag har förstått att de är bra att göra egen, men hur gör man då och vad har man i den? Vore verkligen tacksam för hjälp, vill ju att dom ska må så bra som möjligt.
#4 Ja insekter är jätte nyttiga för gerbiler med. så det är bara att ge. Men inte alla tamgerbiler som förstår sig på hur man ska göra om de är ovana, medans andra fattar galoppen på en gång och glufsar i sig insekterna. Men helt klart värt att testa ifall dessa gillar det då det är jätte bra att ha som tillskott till dom :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
om dem är uppburrade tyder det på att dem är sjuka. tycker att du har fått bra svar av dem andra:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#7 Ja absolut! Men nu har jag gett dem en blanding av Axa grynblandning, lite vetekross och lite musli i två dagar och de mår redan mycket bättre! De är inte alls lika uppburrade längre och har fått lite klarare ögon, de är fortfarande lite kisande ibland så de är nog inte helt på spåret än. Men upptäckte en annan liten bieffekt. De har nog varit ganska så hungriga för tidigare så kom de som skjutna ur en kanon fram till luckan, men nu är de mycket mer avvaktande och man får locka på de en stund. Så jag har ju "tyvärr" genom att ge dem fri tillgång och ta bort deras största arbete, alltså skaffa mat, även gjort de mindre sociala. Så det lär jag ju få förklara för ägarna sen, hehe
#8 vad bra! bor dem i gallerbur?eftersom du sa ur luckan. jag tycker även att du ska informera ägarna om hur man tar hand om dessa egentligen,och du verkar vara en mycket bättre djurägare eftersom du tar reda på hur de ska bo! skicka med av den maten du gjorde. :)
// Linah
Gerbilsidan
#9 Dem bor i den här, men jag skulle chansa på att den är lite längre, typ 70 cm lång.:
http://www.crtzoo.com/smadjursbur-gabry-50-p-2514-c-284.aspx
Så själva buren är rätt bra ändå, tänker jag, eller har jag fel? Hehe, återigen märks det hur lite jag kan om gerbiler, men är verkligen superspännande att få lära sig!
Tänker informera ägarna om allt! Tycker också det är lite konstigt att de inte tagit reda på det, vet att de tog över dem från en annan person för ca 2 veckor sen så de har iof inte haft de så länge, men det tog ju bara mig knappt 20 min att hitta vad de skulle ha för nått trots att jag inte kunde någonting alls om gerbiler innan. Det största felet är ju helt klart utfodringen, eftersom de inte fått fri tillgång och inte rätt mat alls. Men förhoppningsvis blir det ändring på det från och med nu, vet att ägarna är väldigt måna om att de ska ha det bra så kommer nog inte vara några problem att få dem att ändra rutiner :)
#10 man ska inte ha gallerbur till gerbiler,det kan leda till tandskador och sårig nos osv. detta verkar vanligt på nybörjarägare av gerbiler,att ha gallerbur! vad bra att du ska informera dem om detta,och att dem verkar kunna ändra sig också:) bra burar är den största samla lådan från IKEA på 130 l. eller ett akvarium:) jag skulle säga att minst 10 cm kutterspån,toarullar,toapapper,trähus osv är bra för dem:)
// Linah
Gerbilsidan
#11 Aha! Ja där ser man! Det är så otroligt mycket som man lär sig av erfarenhet. Jag märker det på råttor också. Även om något är till synes bra och kanske till och med jätte vanligt så är det verkligen inte säkert att det är bra för djuren. Men tänker man på det är är det väl ganska onödigt med galler ändå, de klättrar ju inte så finns ingen anledning att ha galler.
De har hela den nedre delen med strö, så de har ca 30 cm grävyta, så det är ju trevligt iaf. Vi grävde ner en massa torrfoder åt dem igår och idag hade de vänt upp och ned på allt strö så det var bara för oss att sopa, haha, men jätte kul att se att de uppskattade det och blev aktiverade! De har något slags pressat pappersmaterial, inte Toalätt utan mycket mjukare än så, verkar funka jätte bra och blir fina gångar! De hade även fixat en del aktivering som jag lagt in till dem och de verkade dem uppskatta :)
#12 vad kul! är det tjejer eller killar? det verkar ha det bra hos dig,hoppas att den riktiga ägaren också kan fortsätta så:)
// Linah
Gerbilsidan
Det är två tjejer. :) Men om jag ska va helt ärlig är jag lite osäker på den lilla. Hur tydligt syns en hanes pung? Tycker liksom att det sticker ut mer päls på den ena än den andra men vet ju inte hur det ska se ut. Hehe är ju så lätt på råttor, där är ju pungen helt gigantisk och vill inte gärna hålla fast den lilla eller vända på henne så har bara kunnat kika lite snabbt.
#14 man ser tydligt om det är en kille/tjej. du kan annars lägga upp bild så vi kan hjälpa dig. och gerbiler blir vana att man håller på med dem,som att kolla tänder osv:)
// Linah
Gerbilsidan