underviktig?
vi åkte på semester förra veckan och lämnade gerbilerna hos min mormor när vi var borta, innan vi åkte så var båda gerbilerna som de brukar men när vi hämtade dem igår tyckte jag Nalle såg mycket smalare ut. jag vägde honom nyss och han vägde 62 gram (de ska väl väga runt 70-100?) och han har blivit tröttare och sover mer, han kommer inte fram om man öpnnar buren som han alltid gjort annars och han vaknar inte om man inte petar lite försiktigt på honom. är det bäst att vi beställer tid hos veterinären eller finns det något som går att fixa hemma?
glömde skriva att han alltid har varit lite smalare men förut har han varit mycket piggare än sin kompis. fast han är som vanligt när han får springa utanför buren
Kan det inte vara så att han inte fått tillräckligt med mat? Sen bör man ju inte gå efter standardvikten hos något djur, eftersom alla är olika precis som människor.
#2 jo kanske det, men tror inte det var någon större skillnad från nör vi lömnade dem efterdom jag visade hur nycket mat de skulle ha och de hade ungefär så mycket som de skulle när vi hämtade dom. fast det kanske också kan ha varit att han inte velat äta också nä jag vet, men han vägde mindre nu än förut
Har du kollat så att tänderna inte är för långa? Kan ju vara det som är felet, vilket även leder till att han blir slöare och tröttare när han inte får i sig ordentligt med mat.
Mask kan ju också vara en anledning, men då borde även Merry vara påverkad och inte bara Nalle.
Men att åka till veterinären är nog en bra idé eftersom han verkar vara lite hängig. Hoppas att allt kommer bli bra med lillkillen! ❤️
#4 har försökt att titta tänderna men han sprattlar bara då.. hur ska man hålla honom?
#5 Ett sätt att kolla tänderna kan vara att försöka locka honom med godis eller dylikt så han ställer sig upp på bakbenen, gärna mot akvariekanten. Då brukar man kunna se tänderna om man ställer sig på knä och tittar uppåt.
Ibland kan man ha tur och se tänderna när de dricker ur flaskan.
Om man trots allt inte kan se dem, lyft upp honom med tjocka handskar på händerna, lägg honom på rygg i dina händer och titta i munnen. Att han sprattlar och kanske försöker bitas är normalt. Det kan kännas brutalt förstås, men det bästa är att vara stadig på handen och inte vara rädd för att ta i lite grann (inte skada honom så klart, men om man är mesig tar det bara längre tid och innebär mer stress menar jag). Det brukar vara förlåtet med lite godis efteråt som belöning :)
#6 Lite smuts eller var kanske? Tvätta gärna rent med lite koksaltlösning och tops om det ser ut att behövas. Om det inte blir bättre inom några dagar så skulle det kunna vara en infektion/förkylning eller dylikt. Om du misstänker att det är en infektion så kontakta en veterinär så att du får antibiotika utskrivet.
Sp som det ser ut med ögat, har många av mina gerbiler haft. På en av dem var det ett tumör, och på de andra bara ögoninflammation. Åk till veterinären och kolla.
det med ögat försvann faktiskt av sig självt efter några timmar c: så det var nog smuts eller något sånt isåfall, hans öga ser iaf vanligt ut nu