Äter Sanden!?
Hej!
Jag har precis bytt sand åt mina gerbiler. Efter ett tag så märkte jag att de "åt" eller slickade på sanden. Vet ni varför de gör så och om det är normalt? Behöver de kanske ny saltsten eller något liknande?
Tacksam för svar.
//Jag, Calippo, Twister och Tulo.
Det är normalt att gerbiler äter sin sand, vet dock inte varför. Men saltstenen ska du genast ta bort. Den är mycket farlig och skadar bl.a gerbilernas njurar (rätta mig om jag har fel).
Okej, bra att det är normalt.
Jag har hört att man ska ha saltsten till gerbilerna, de säger nästan alla. Men jag kanske har fel?
inget djur förutom ko och häst ska ha en saltsten, Saltstenen förstör njurarna på djuren
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Okej, då ska jag genast ta ut den! Men hur kommer det sig att de säljer små saltstenar till hamstrar och så i djuraffärer?
Det är vanligt att de tuggar i sig lite sand, jag tror det har med matsmältningen att göra om jag inte minns fel :)
Bra, Men vet någon mer om saltstenen?
#6 De vill tjäna pengar, så enkelt är det tyvärr.
Eller så handlar det om okunskap (eller rättare sagt oviljan att lära sig eftersom det hör till grundläggande fakta, och djuraffärspersonal bör känna till åtminstone just grundläggande fakta om de djurarter de sysslar med).
Men det finns också de djuraffärer som väljer att bojkotta farliga saker som saltstenar och hamstervadd, som tur är.
Nej, vad dumt!
Och tack, #7, Moiz!