Utomhus?
Jag vill så gärna att mina gerbiler ska få möjlighet att skutta runt i gräset, men jag har ingen bur till dom.. Skulle denna kunna funka? För och nackdelar? Vart har du köpt din(a)?
http://www.zoo.se/rabbit-21826.html
Den här är skyddad från alla håll + underifrån och den har stor springmöjlighet och jag tror att nätets hål är tillräckligt små för att dom inte ska kunna smita.
Är den 42 cm hög är den för låg för att vara laglig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hur kan dom då sälja den? Jag menar, två små gerbiler som rastas i tjugo minuter i gräset i en rasthage för kaniner för att sedan komma hem till sin stora bur, det kan ju inte vara olagligt.. Dom ska ju inte bo i den.
Nu vet jag inte om måtten stämmer, men det skadar dom ju inte.
Hoppsan, såg inte att det var på gerbiler jag var, jag utgick ifrån kaninmåttskraven. Har ingen aning om höjdkravet för gerbiler.
Det sjuka är att väldigt få burar i handeln uppfyller kraven för den arten, de är så låga att kaninens öron viks.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tänkte tipsa om ett företag som ligger strax öster om Uppsala, de tillverkar betesburar utan trädetaljer, så de håller avsevärt längre än Trixies (som murknar ganska fort, bara en eller två säsonger brukar de hålla).
Enda lagen jag har lyckats hitta om utomhusvistelse för smågnagare är att dom aldrig får hållas i miljöer där temperaturen är lägre än 0°C, alltså inget om mått eller liknande. Denna buren är därför helt klart laglig, om man nu inte hade tänkt släpa ut gerbilerna mitt i vintern bland all snö.. 🥶
Själv tycker jag inte det är värt att köpa en utebur för 700 kr som ändå endast kommer användas under sommaren. 😛Såg jag också att galler till botten inte ingår.
Men sen är det ju alltid det där med gallret, haha. Finns ju en risk om maskorna är större än 1x1 att gerbilen fastnar med huvudet om den får för sig att försöka ta sig ut. En av mina gerbiler fastnade i ett fönster (såna som brukar ha ett kors för, som dock hade gnagts bort i det här fallet) i ett trähus. Hålet var kanske ca 2-3 cm i diameter och han satt verkligen fast! Slutade med att vi var tvungna att bryta sönder huset för att få loss honom, vilket inte var det lättaste då han var helt panikslagen och bet så fort man kom i närheten med handen (han brukar förövrigt aldrig bitas), och man ville ju heller inte skada honom. Så kan bara tänka mig hur svårt det kommer vara att få loss gerbilen ifall den fastnar i ett nätgaller! Ughh… 🤐
Har i alla fall själv en vanlig smådjurshage åt mina, funkar bra och dom har aldrig försökt göra några rymningsförsök!
Oj, nej det vill man verkligen inte! Då ska jag nog skaffa med galler istället, men måste då bara hitta galler med små mellanrum.
Du har en sån för hamstar va? Har också haft en sådan när jag hade hamster tidigare, men tycker att den är lite liten (som jag minns det) och den är för låg. Har galler som jag hade till mina tidigare tamråttor och det funkar utmärkt inomhus och den är ganska hög. Vecklar jag ut den mot en vägg så blir den stor, men som hage utomhus blir den väldigt liten.. Mina gerbiler har en stark vilja att vilja upptäcka mer än vad som finns möjlighet till och gör vad som krävs för att få göra det.. ;)
Någon som har några andra bra tips?