Latinska kategoriseringar
Okej, gerbiler tillhör ju underfamiljen Gerbillinae: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gerbil
Gerbillinae kallas ökenråttor på svenska.
Så alla släkten som tillhör underfamiljen gerbillinae är ökenråttor. D.v.s finns det alltså ca. 110 olika arter av ökenråttor. Att säga att det finns 110 arter av gerbiler (Gerbillus) och jirdar (Meriones) är alltså fel eftersom gerbiler och jirdar bara är släkten av gerbillinae.
Begreppet ökenråtta omfattar alltså hela gerbillinae-familjen.
Om vi sedan ska titta närmare på släktet Meriones (jird), så kopierar jag in en bit från eng. wikipedia där jag översatt texten:
Det finns 17 olika arter av Meriones-jirdar indelade i 4 undersläkten.
Släktet Meriones
- Undersläktet Meriones
- Tamarisk Jird, Meriones tamariscinus
- Undersläktet Parameriones
- Persian Jird, Meriones persicus
- King Jird, Meriones rex
- Undersläktet Pallasiomys
- Arabian Jird, Meriones arimalius
- Cheng's Jird, Meriones chengi
- Sundevall's Jird, Meriones crassus
- Dahl's Jird, Meriones dahli
- Moroccan Jird, Meriones grandis
- Libyan Jird, Meriones libycus
- Midday Jird, Meriones meridianus
- Buxton's Jird, Meriones sacramenti
- Shaw's Jird, Meriones shawi
- Tristram's Jird, Meriones tristrami
- Mongolian Jird (Mongolian Gerbil), Meriones unguiculatus
- Vinogradov's Jird, Meriones vinogradovi
- Zarudny's Jird, Meriones zarudnyi
- Undersläktet Cheliones
- Indian Desert Jird, Meriones hurrianae
Kan vi på svenska kategorisera Meriones unguiculatus så här? (Jag hoppar över domän och rike och sånt):
Familj: Råttdjur
Underfamilj: Ökenråtta
Släkte: Jird
Undersläkte: Pallasiomys (tror inte det finns något svenskt namn)
Art: Mongolisk jird (Meriones unguiculatus)
Har jag förstått det hela rätt? Jag vill verkligen försöka klargöra det här en gång för alla! Och jag ber om ursäkt om det blev lite krångligt att förstå, men läs långsamt och ha gärna uppe wikipedia-länken från första stycket som lite mentalt stöd ;)
Snälla kom med åsikter, funderingar och liknande!
Kanske jag kan göra en artikel av det hela sen förresten, bara jag får lite granskning och synpunkter först! 
#2 Tror inte sådant här går att förenkla mycket mer haha ^^
Tro mig, jag har försökt
Men om jag gör en artikel kan jag ju ta faktan direkt från wikipedia istället för att länka, så kanske det blir lite mer överskådligt om inte annat.
När jag började skriva inlägget hade jag tänkt det mer som lite frågor kring hur det egentligen är med gerbil/jird o.s.v, men sen blev det att jag under tiden började surfa runt på massa engelskspråkiga sidor för att själv sätta mig in i det i stället. Men som sagt, lite synpunkter kring det hela välkomnas gärna, kanske har jag skrivit fel om någonting..?
intressant🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag som har läst systematik i skolan nu i två år så tycket jag att detta är en bra förklaring :) Bra jobbat! Den skulle passa att kunna ha som en artikel
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan