Shawigerbil
Jag har funderat lite på shawigerbiler och har ett par frågon om dem!
Bör de bo 2 och 2? Vad äter dem? Är de lätta att få tag i? Är de lätta att sköta?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Tsunamis har ju fött upp dessa. Så hon vet nog det du vill veta ;)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Jaha vad roligt! Såg att midgårds också hade en, jag får hoppas att nån kikar in och svarar🙂
// Linah
Gerbilsidan
De kan skötas på samma sätt som gerbiler i stort sett. Eftersom de är större brukar jag rekommendera 150L minst till 2st. De kan leva 2-5st ihop men bäst är 2-3.
De har ett mycket hårdare språk mellan varandra och speciellt när de växer upp så kan de boxas och kivas rejält. Man bör inte dela på dem så länge inga stora sår dyker upp för de slår inte ihjäl varandra på samma vis som gerbiler annars kan göra om de inte längre kommer överens.
De varken gnager eller gräver lika mycket som gerbiler men tjockt spånlager och gnagmöjligheter uppskattas.
Jag brukar ge mina lite mer protein i maten än gerbilerna, jag ger torrfoder för hund så det är lätt att blanda ner i torrfodret.
Jag vet inte om Midgårds har någon kull men annars får både hon och jag ungar ibland. Jag tänkte dock sälja mina vuxna nu för att få plats med annat. Ett par ungar finns också.
MvH Tsunamis
#3 Tack så mycket för svar! Hur mycket brukar de kosta? Hur mycket kostar dina? Och finns de enbart i färgen agouti eller finns andra färger också?
// Linah
Gerbilsidan
#4 200-300/st skulle jag tro att de flesta tar. Mina säljer jag för 200:- styck. Finns bara agouti i Sverige.
MvH Tsunamis
#5 Jaha! Jag trodde att det skulle kosta mer, minst 500 eller något sådant. Men då är det ju ungefär som gerbiler :) Men det finns väl också olika nyanser av agouti?
// Linah
Gerbilsidan
#7 Åh vad fin! Men ser nog förhoppningsvis skillnad på dem ändå :P
// Linah
Gerbilsidan